چطور از google webmaster tools همانند یک وبسمتر حرفه‌ای استفاده کنیم؟

GoogleSearchConsole-guide

سلام 🙂 ساعت ۱:۱۲ دقیقه بامداد هست و من تصمیم گرفتم مقاله کاملی در مورد گوگل سرچ کنسول یا همون گوگل وبمستر تولز بنویسیم. مقاله ای که حاصل چند سال تجربه شخصی و کاری من بوده (به همراه گزیده‌ای از مطلب سایت بک‌لینکو)، پس مطمئن باشید خیلی متفاوت و کابردی خواهد بود. این آموزش شامل تمام مواردی میشه که باید در مورد گوگل سرچ کنسول عزیز (Google Search Console) بدونید. اگر شما تازه وارد حوزه سئو (SEO) و بهینه سازی شده‌اید، نگران نباشید من به شما خواهم گفت چه جوری از ابزار گوگل وبمستر تولز استفاده کنید.

سرفصل‌های راهنمای جامع گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

[ps2id id=’CHAPTER-1′ target=”/]

فصل اول: شروع به کار و نحوه نصب گوگل سرچ کنسول

در این فصل من به شما نشون میدم چه جوری گوگل سرچ کنسول یا همون گوگل وبمستر تولز خودمون رو نصب و راه‌اندازی کنید؛ به شما کمک می‌کنم که مطمئن بشید تنظیماتی که برای سایتتون انجام دادید مناسب است یا نه 🙂

مرحله اول: چگونگی اضافه کردن سایت خود به گوگل سرچ کنسول

اول از همه شما باید در سایت گوگل سرچ کنسول ثبت نام و لاگین کنید. کافیه شما یک حساب کاربری گوگل داشته باشید و به راحتی آب خوردن از این ابزار استفاده کنید.

بر روی “Add A Property” کلیک کنید و آدرس سایت خود را وارد نمایید.

Google Search Console - Add Property | افزودن سایت به گوگل سرچ کنسول

حالا وقتشه که از یکی از روش‌هایی که گوگل گفته، سایتتمون رو تایید کنیم.

  • وریفای از طریق دانلود و آپلود فایل HTML: در این روش شما کافیه فایلی که گوگل سرچ کنسول گفته رو دانلود و سپس در روت سایتتون آپلودش کنید. در آخر بر روی “Verify” کلیک کنید.

Google Search Console Verify HTML upload

  • وریفای از طریق HTML tag: در این روش به شما یک کدی از نوع متا داده میشه که باید قبل از </head> بزاریدش. این روش تقریبا خیلی مرسوم هست.

Google Search Console Verify HTML tag

  • وریفای با استفاده از کد گوگل انلیتیکس: اگر شما احیانا سایتتون رو گوگل انلیتیکس ثبت کرده باشین، میتونید از همون کد برای جایگذاری قبل از </head> استفاده کنید.
  • وریفای با استفاده از گوگل تگ منیجر: گوگل تگ منیجر به تازگی توسط گوگل معرفی شده که به وسیله اون میتونید به راحتی آب خوردن، کد گوگل سرچ کنسول رو به تنظیمات تگ منیجر خود اضافه کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌تونید مقاله‌های “نصب تگ منیجر بر روی سایت” و “نصب گوگل انلیتیکس با استفاده از گوگل تگ منیجر” رو مطالعه کنید. اونجا کامل توضیح دادم. 🙂

نکته: از اینکه هم نسخه HTTPS و هم HTTP سایتتون رو وریفای کردید، مطمئن شوید. این به این معنیه که: شما هم باید https://example.com و هم http://example.com رو به صورت جداگونه به گوگل سرچ کنسول اضافه کنید.

اگه کارایی که بالا گفتمو انجام دادید، حالا می‌تونیم به مرحله دو بریم. 🙂

مرحله دوم: انتخاب دامنه ارجع و اصلی

توی این مرحله باید نوع نمایش دامنه خودمون رو مشخص کنیم. مشخص کنید که گوگل سایتتون رو با www نشون بده یا بدون www. در واقع ما به گوگل می‌گیم که چه جوری مارو به یوزرامون نشون بده.

Google Search Console set Preferred domain

من به شخصه نسخه بدون www رو دوست دارم ولی خب این نظر شخصیه و برای گوگل فرقی نداره که چه مدلی بخواد نمایش بده و توی SEO تاثیری نداره این مورد. پس الکی ذهنتون رو درگیرش نکنید. 🙂

خب سوال مهم اینه که اصلا چرا ما باید اینکارو بکنیم؟ ما با انتخاب نوع نمایش دامنه‌مون به گوگل می‌گیم چه طور مارو نمایش بده توی سرچ گوگل.

Google Search Console set Preferred domain

یه نکته که گفتنش خالی از لطف نیست. شما می‌تونید “Don’t set a preferred domain” رو انتخاب کنید، اما این توصیه شده توسط گوگل نیست. گوگل میگه: “ اگه شما این گزینه رو انتخاب کنی، ما ممکنه نسخه www و بدون www رو به صورت منابع جداگونه از صفحات جداگونه تلقی کنیم.” این مورد می‌تونه بک‌لینک‌های شما رو تضعیف کنه، بنابراین مطمئن بشید که “Don’t set a preferred domain” تنظیم نشده باشه. 🙂

نکته کلیدی: حتما کد ریدایرکت ۳۰۱ رو برای انتقال ترافیک نوع نمایش دامنه خود بزنید. برای مثال، تمام لینکایی که به https://www.naseryazdi.ir اشاره داره به صورت اتوماتیک، ریدایرکت بشه به https://naseryazdi.ir. این کار از نظر تجربه کاربری بهتر و SEO توصیه شده.

مرحله سوم: کشور مورد هدف خودتون رو مشخص کنید

گوگل بر اساس یک سری دیتا که در زیر بهتون میگم میتونه متوجه بشه که محتوای سایت شما کاربران کدوم کشور رو تارگت کرده.دیتاهایی مثل:

  • ccTLD یا همون پسوند دامنه هر کشور (برای مثال ir برای سایتای کشور ایران هست).
  • لوکیشن سروری که سایتتون داخلش قرار گرفته.
  • بیشترین کشوری که ازش بک لینک گرفتید.

خب بهتر نیست به گوگل اطلاعات دقیق‌تری بدیم؟ تا اینکه بخواد خودش آزمون خطا کنه بفهمه 🙂 پس بیام به گوگل کشور مورد نظرمون رو بگیم.

۱- زیر منوی “International Targeting” رو از منوی “Search Traffic” انتخاب کنید.

۲- تب “Country” رو انتخاب کنید.

۳- تیک “Target users in” را بزنید و ایران را انتخاب کنید.

Google Search Console set country target

مرحله چهارم: لینک کردن گوگل سرچ کنسول در گوگل انلیتیکس

یکی از کارهای مهمی که باید حتما حتما حتما انجام بدید، لینک کردن گوگل سرچ کنسول در گوگل انلیتیکس هست. گوگل در سال ۲۰۱۳ تمامی سرچ‌ها رو انتقال داد روی https که این امر از نظر امنیتی خیلی تصمیم درستی بود ولی شاید کمی آزاردهنده برای وبسمترها باشه. به این دلیل که خیلی از کلمات کلیدی در گوگل انلیتیکس حذف میشن و به درستی نمایش داده نمیشن. بجای کلمات کلیدی، ما عبارت “(not provided)” رو می‌بینیم.

Google Search Console not provided

اما خبر خوب؟ یه راه ساده که دوباره این اطلاعات کلمات کلیدی بر گرده: لینک کردن گوگل سرچ کنسول در گوگل انلیتیکس 🙂

خب فکر کنم برای این بخش حسابی سرتون رو درد آوردم، بزارید بگم چه جوری اینکارو انجام بدید.

  • خب اول از همه گوگل انلیتیکس رو باز کنید. سپس روی دکمه “Admin” که پایین صفحه سمت چپ هست کلیک کنید.

Google Search Console link analytics admin

  • روی “Property Settings” کلیک کنید و سپس اسکرول کنید به سمت پایین و بر روی دکمه “Adjust Search Console” کلیک کنید.

Google Search Console link analytics property setting

  • بر روی “Add” کلیک کنید و سپس سایت خود را انتخاب کنید. دقت کنید اگر حساب کاربری انلیتیکس و سرچ کنسول شما یکی باشد، سایت شما را در لیست نشان می‌دهد. در غیر این صورت باید حساب جدید گوگل رو وارد کنید تا سایتی در کنسول شما ثبت شده رو نشون بده.

Google Search Console link analytics add GSC

  • حالا سایت خود را انتخاب کنید و بر روی “save” کلیک کنید.

Google Search Console link analytics add GSC 01

  • شما موفق شدید! پیوندتان مبارک 🙂 انلیتیکس و سرچ کنسول شما به همدیگه لینک شدند.

حالا بیاین ببینیم چیکار کردیم… انلیتیکس رو باز کنید و به قسمت “ACQUISITION” رفته و از زیر مجموعه “Search Console”، صفحه فرود یا “Landing Pages” را انتخاب کنید. توی این قسمت می‌تونید اطلاعات خوبی از ورود کاربران به پیج‌های سایتتون به همراه تعداد کلیک و impression داشته باشید.

GoogleSearchConsole-landing-on-search-console

همینطور که ملاحظه می‌کنید از بخش Search Console می‌تونید به کلی اطلاعات خوب از چیزای مختلف داشته باشید.

مرحله پنجم: اضافه کردن سایت مپ به گوگل سرچ کنسول

اگه بخوام بهتون صادقانه تجربه چندساله خودمو بگم: اگه شما یک سایت شخصی کوچیک دارید، شاید اینقدر مهم نباشه که سایت‌مپ داشته باشید ولی…

این ولی خیلی مهمه: ولی اگه شما یک سایت پربازدید محتوایی، یا یک سایت فروشگاهی با هزاران صفحه دارید، سایت مپ یک مهره کلیدی برای بازدید بهتر سایتتون هست و طبق تجربه خیلی از مواقع ارورهای سایت مپ میتونه بازدید سایت شما رو مختل کنه و چندین هزار بازدید در روز افت داشته باشید. من بهتون اکیدا پیشنهاد می‌کنم این مرحله رو جدی بگیرید و حتما سایت مپ رو به درستی در سرچ کنسول یا گوگل وب مستر خودتون ثبت کنید.

خب اول از همه شما نیاز به ساخت یک سایت مپ اصولی دارید. اگر یک سایت وردپرسی دارید، می‌تونید از افزونه یوست Yoast یا Google XML Sitemaps استفاده کنید. اگر هم سایتتون غیر وردپرسی هست به مسیر yoursite.com/sitemap.xml بروید، احتمالا کدنویس سایتتون براتون ساخته. اگرم نساخته بود گیر سه پیچ بدید زودتر براتون بسازه 🙂

بریم سراغ ثبت سایت مپ توی وبمستر یا سرچ کنسول عزیزمون… اینکار خیلی آسونه البته توی نسخه جدید گوگل سرچ کنسول.

گوگل به تازگی نسخه جدید سرچ کنسول رو رونمایی کرده. البته تمام ویژگی‌های کنسول قدیمی رو هنوز وارد خود نکرده ولی خب میشه از هر دوشون به صورت مسالمت آمیز استفاده کرد. 🙂 برای دسترسی به گوگل سرچ کنسول جدید، بر روی “Try the new Search Console” کلیک کنید تا نسخه جدید برای شما لود شود.

Google Search Console new search console

با سرچ کنسول جدید آشنا بشید:

GoogleSearchConsole-new search-console-01

  • از نوار کناری بر روی “Sitemaps” کلیک کنید. سپس URL سایت مپ رو وارد و روی “SUBMIT” بزنید.

Google Search Console add sitemaps

خب پرونده سایت مپ و فصل اول رو بالاخره بستیم. امیدوارم تا اینجا خسته نشده باشید. البته من که خسته شدم چون تا اینجا حدود ۴ ساعت مفید وقت گذاشتم. 🙂

[ps2id id=’CHAPTER-2′ target=”/]

فصل دوم: بهینه سازی فنی SEO در گوگل سرچ کنسول

در این فصل به تکنیک هایی اشاره می‌کنم که اینجانب با بکارگیری آنها سایت خود را از نظر سئو بهینه‌ سازی کردم. همانطور که می‌دانید با رفع مشکلات فنی که از نظر سئو در سایت وجود دارند، رنک و ترافیک سایت افزایش پیدا خواهد کرد.

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) یا همان پنل اختصاصی که گوگل برای آنالیز سایت شما ارائه می‌کند صدها ویژگی کاربردی دارد که با کمک آن ها می‌توانید مشکلات سئوی سایت خود را شناسایی و برطرف سازید.

در زیر به برخی از این ویژگی‌ها که برای بهینه سازی فنی سئو استفاده میشه اشاره می‌کنم:

از گزارش “Index Coverage” (ایندکس کاوریج) برای پیدا کردن و رفع مشکلات مربوط به ایندکس سایت استفاده کنید.

اگر همه چیز در سایت شما به درستی پیاده‌سازی شده باشد گوگل قادر خواهد بود تا به راحتی دو مورد زیر را انجام دهد:

  • صفحات سایت شما را شناسایی و پیدا کند.
  • به سرعت صفحات سایت شما را ایندکس نماید.

اما همیشه همه چیز به درستی پیاده‌سازی نمیشه و گاها مشکلاتی مانع ایندکس شدن صحیح صفحات سایت می‌شوند. این مشکلات از اصلی‌ترین مشکلاتی هستند که باید رفع گردند و برای شناسایی این مشکلات قابلیت Index Coverage بسیار کاربردی خواهد بود.

گزارش Index Coverage (ایندکس کاوریج) دقیقا چیست؟

گزارش Index Coverage مشخص می‌کند که کدام صفحات سایت شما در گوگل ایندکس شده‌اند. همچنین این گزارش مشخص می‌کند که چه مشکلاتی منجر به جلوگیری از ایندکس شدن برخی صفحات سایت شما در آرشیو گوگل شده است.

Index coverage report

در نسخه قدیم سرچ کنسول، “Index Coverage” با اسم “Index Status” شناخته میشه.

توجه: بخش گزارش Index Coverage بخش پیچیده‌ای است. من می‌تونستم فقط خیلی از قابلیت‌های این بخش را معرفی کنم و سایر امور را به خودتان واگذار کنم (این دقیقا کاری است که اغلب منابع دیگر انجام می‌دهند)! اما به جای این کار من می‌خوام یک مثال عملی از سایتی واقعی بزنم. بدین صورت شما می‌تونید قدم به قدم نحوه استفاده از گزارش Index Coverage را بیاموزید و از آن برای شناسایی و رفع مشکلات ایندکس سایت خود استفاده کنید.

آموزش پیدا کردن ارورها با گزارش ایندکس کاوریج (Index Coverage)

در عکس بالا، گزارش ایندکس کاوریج چهار تب مختلف وجود دارد:

  • ارور (Error)
  • صفحات ایندکس شده اما با خطا (Valid with warnings)
  • صفحات معتبر یا ایندکس شده (Valid)
  • صفحات حذف شده (Excluded)

بخش ارور ایندکس کاوریج گوگل سرچ کنسول

خب می‌خوام الان در مورد بخش ارور ایندکس کاوریج صحبت کنم. همانطور که در شکل مشاهده می‌کنید سایت مورد نظر ما ۵۴ ارور دارد. چارت ارائه شده نشان می‌دهد که این ۵۴ ارور چگونه در طول زمان تغییرات داشته‌اند. اگر به پایین اسکرول کنید اطلاعاتی که در عکس بعدی می‌بینید برای هر یک از این خطاها نمایش داده می‌شود:

توضیحات در مورد ارورهای بخش ایندکس کاوریج

در این قسمت نکات زیادی برای بحث وجود دارد، اما مهترین نکته اطلاعاتی است که در بخش Reason (دلیل) ارائه شده است. در این قسمت دلیل ارور نمایان شده بیان می‌شود. برخی از این ارورها و مفهوم آن ها را در ادامه توضیح می‌دم:

  • ارور Submitted URL seems to be a Soft 404: این ارور نشان می‌دهد که صفحه مورد نظر پیدا نشده، اما کد وضعیت نادرستی در هدر ارائه می‌کند. (متاسفانه این ارور باگ‌پذیری بالایی دارد). ارور Soft 404 علل مختلفی دارد و گاهی اوقات کانفیگ نکردن درست سرور و سرعت پایین سایت منجر به این ارور میشه. لزوما در این ارور، صفحه حذف نشده است ولی مشکلی در بارگزاری این صفحه وجود دارد که باید آن را بر طرف کرد.
  • ارور Redirect error: یک ریدایرکت (Redirect) یا تغییر مسیر برای این صفحه وجود دارد اما درست عمل نمی‌کند.
  • ارور Submitted URL not found (404): صفحه مورد نظر پیدا نشده و سرور کد HTTP فعلی (۴۰۴) را بازگردانده است.
  • ارور Submitted URL has crawl issue: صدها دلیل مختلف می‌توانند منجر به بروز این ارور شوند. برای رفع این ارور باید صفحه مورد نظر را بررسی نمایید و با دقت به دنبال مشکل به وجود آمده باشید.
  • ارور Server errors (5xx): ربات گوگل نتونسته به سرور دسترسی پیدا کند. احتمال دارد سرور شما در زمانی که ربات گوگل به صفحه مراجعه کرده با مشکلاتی مثل تایم اوت، کرش و از کار افتادن رو به رو شده باشد.

زمانی که روی هر ارور کلیک کنید، مثل عکس زیر لیستی از صفحات با ارور مشابه را مشاهده خواهید کرد.

ارور 404 در ایندکس کاوریج

ارور های ۴۰۴ راحت قابل رفع هستند، بنابراین بیاین با این ارورها شروع کنیم. روی یکی از URL هایی که این نوع ارور برای آن ارائه شده کلیک کنید. یک پنجره کشویی مثل عکس زیر با ۴ گزینه نمایان می‌شود.

جزئیات ارور 404 برای صفحه مورد نظر

اگر URL مورد نظر را در مرورگر باز کنید، با صفحه ۴۰۴ مواجه می‌شوید که نشان می‌دهد صفحه مورد نظر در آن سایت یافت نشده است.

از بین ۴ گزینه‌ای که در منوی کشویی نمایان شده گزینه “Fetch as Google” را انتخاب کنید. و سپس روی گزینه Fetch کلیک کنید.

فتچ کردن صفحه در گوگل

حالا ربات‌های گوگل به صفحه مورد نظر هجوم می‌برند. این صفحه بدون تردید باز هم ارور ۴۰۴ (Not Found) را نشان خواهد داد. برای رفع این ارور دو راه حل خواهیم داشت:

  • صفحه مورد نظر را به حال خود رها کنید. 🙂 گوگل در نهایت صفحه مورد نظر را ایندکس می‌کند. این روال کاملا معقولانه است. برای مثال تصور کنید URL مربوط به صفحه‌ معرفی محصولی باشد که شما قبلا می‌فروختید و دیگر آن را نمی‌فروشید و محصول حذف شده است.
  • می‌تونید صفحه مورد نظر را به یک صفحه دیگر که محصول یا سرویس مشابه را ارائه می‌دهد ریدایرکت (Redirect) کنید.

چگونه ارور Soft 404 را برطرف کنیم؟

حالا نوبت به ارور Soft 404 می‌رسد. ابتدا مثل حالت قبل و با طی کردن مراحلی که شرح دادیم به لیست صفحاتی که ارور Soft 404 برای آن ها نمایش داده می‌شود مراجعه کنید.

هر یک از صفحات را در مرور خود باز و بررسی کنید. مشاهده خواهید کرد که صفحات مورد نظر باز می‌شوند و کاملا سالم و مناسب هم به نظر می‌رسند! اما در بطن موضوع اینطور نیست.

بار دیگر مثل توضیحاتی که در قبل ارائه کردیم گزینه Fetch as Google را برای URL مورد نظر انتخاب می‌کنیم.

این بار گزینه “Fetch and Render” را در صفحه نشان داده شده در عکس زیر انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه ربات‌های گوگل به صفحه مورد نظر فرستاده می‌شوند. انتخاب این گزینه سبب می‌شود تا صفحه مورد نظر رندر شود و تصویری نمایش داده شود که نوع دید ربات های گوگل از آن صفحه را به صورت بصری نشان دهد.

fetch and render as google

به نظر می‌رسد که گوگل این بار صفحه مورد نظر را شناسایی کرده است.

googlebot type for url

حالا بیاین ببینیم گوگل چگونه صفحه مورد نظر رو رندر کرده و درک بصری گوگل از آن صفحه چگونه است:

نمایش رندر شدن صفحه در گوگل

همانطور که می‌بینید صفحه کاملا مشابه با شرایط رندر شده که بازدیدکنندگان سایت آن را مشاهده می‌کنند. در مرحله بعد به سمت پایین اسکرول کنید. گوگل ریسورس‌هایی که کاربران می‌بینند را نشان خواهد داد.

resource googlebot

در برخی شرایط ممکن است بهتر باشد که ریسورس های خاصی از دسترس ربات های گوگل بلاک شوند، اما این امر می‌تواند منجر به ارائه ارور ۴۰۴ شود. در این مثالی که ما ارائه کرده‌ایم ۵ صفحه‌ای که در عکس فوق URL آن ها نمایش داده شده بلاک هستند. در نهایت روی تب “Fetching” کلیک کنید تا وضعیت زنده کد HTTP را مشاهده نمایید.

وضعیت صفحه مورد نظر

بسیار عالی! کد ۲۰۰ که در عکس بالا با کادر قرمز مشخص شده نشان می‌دهد که صفحه مورد نظر این بار به درستی توسط ربات های گوگل شناسایی شده و ایندکس می‌شود. در آینده هر زمان که ربات های گوگل به صفحه مورد نظر هدایت شوند، پروسه ایندکس تکمیل خواهد شد.

چگونه سایر ارورها را برطرف کنیم؟

می‌تونید از روش مشابهی که در بخش قبل برای ارورهای ۴۰۴ شرح دادم برای رفع ارورهای دیگر هم استفاده کنید:

  • صفحه مورد نظر را در مرورگر اجرا و وضعیت آن را مشاهده کنید.
  • از گزینه Fetch and Render استفاده کنید.
  • مشکلی که گوگل سرچ کنسول (وبمستر تولز) در مورد آن صفحه عنوان کرده را بررسی کنید.
  • وضعیت کد HTTP آن صفحه را بررسی نمایید.

در ادامه چند مثال را ارائه می‌کنیم.

ارور ریدایرکت (Redirect)

ارور ریدایرکت در گوگل سرچ کنسول

در این حالت همه چیز خوب به نظر می‌رسد.

ارور کرال (Submitted URL has crawl issuer)

Error crawl

در این عکس هم ملاحظه می‌کنید وضعیت ۲۰۰ هست و همه چیز خوب است.

ارور سرور (Server Error)

ارور سرور خود به خود برطرف شده. احتمالا این ارور به دلیل یک اختلال موقت در هاستینگ یا سرور ایجاد شده بود. اما اکیدا توصیه می‌کنم حواستون به این ارور باشه تا در آینده باز هم نمایان نشود. با کمی تلاش و طی کردن همین روال می‌توانید تمام ارورهای بخش گزارش ایندکس کاوریج (Index Coverage Report) سایت مورد نظرتان را برطرف کنید.

آموزش برطرف کردن هشدارهای صفحات ایندکس شده در گزارش ایندکس کاوریج (Valid with warnings)

من همیشه دوست دارم از نظر سئو کاملا دقیق و درست عمل کنم و هیچ جای بحث و شکی را باقی نگذارم. بنابراین شما هم مثل من بخش هشدارها رو جدی بگیرید. برای مشاهده برخی از این خطاها در گزارش ایندکس کاوریج (Index Coverage Report)  روی تب Valid with Warnings کلیک کنید تا آمار صفحاتی که معتبر هستند اما خطاهایی هم به همراه دارند نمایش داده شود.

بخش هشدارهایی که برای صفحات ایندکس شده هست

همانطور که در عکس زیر می‌بینید در این مثال یک هشدار با عنوان ” Indexed, though blocked by robots.txt” وجود دارد.

Indexed, though blocked by robots.txt

خب به نظرتون مشکل از کجاست؟ بیاین مشکل را پیدا کنیم.

طبق اطلاعاتی که توسط بخش گزارش ایندکس کاوریج ارائه شده مشخص است که صفحه مورد نظر توسط robots.txt بلاک شده است. بنابراین به جای انتخاب گزینه “Fetch as Google” روی گزینه “Test Robots.txt Blocking” کلیک می‌کنیم.

صفحه مورد نظر توسط robots.txt بلاک شده است

با انتخاب این گزینه به بخش robots.txt Tester پنل قدیمی گوگل هدایت می‌شوید. همانطور که می‌بینید صفحه یا بهتر بگوییم URL مورد نظر توسط robots.txt بلاک شده است.

صفحه robots.txt Tester

خب راه حل این مورد چیه؟ برای رفع مشکل و ایندکس شدن کامل صفحه مورد نظر باید آن را از بلاک robots.txt خارج کنید. اما اگر تمایل به ایندکس شدن آن صفحه ندارید دو راه حل پیش رویتان قرار خواهد داشت:

  • تگ noindex,follow را به صفحه اضافه کنید و آن را از بلاک txt خارج نمایید.
  • با استفاده از بخش و ابزار URL Removal Tool صفحه مورد نظر را حذف کنید.

در ادامه نحوه کار با ابزار URL Removal Tool را شرح می‌دهیم.

آموزش استفاده از ابزار URL Removal Tool

ابزار URL Removal Tool به راحتی و سریع ترین شکل ممکن امکان حذف صفحات ایندکس شده گوگل را فراهم می‌کند. برای استفاده از این ابزار در پنل قدیمی GSC (گوگل سرچ کنسول) وارد شده و از سمت چپ گزینه Google index و سپس Remove URLs را انتخاب کنید.

حالا مثل عکس زیر URL یا آدرس صفحه‌ای که قصد دارید از ایندکس گوگل حذف شود را در فیلد ارائه شده وارد کنید. قبل از ادامه دادن مطمئن شوید که آدرس صفحه را به درستی کپی کرده‌اید و اشتباها صفحه دیگری را از ایندکس گوگل حذف نمی‌کنید. بعد از اطمینان حاصل کردن از این موضوع روی گزینه Continue کلیک کنید.

صفحه remove urls گوگل سرچ کنسول

در نهایت روی گزینه Submit Request کلیک نمایید تا درخواست حذف صفحه از ایندکس گوگل ارسال شود.

نکته: پروسه حذف صفحه یا URL تا ۹۰ روز فعال خواهد بود و بعد از آن گوگل سعی می‌کند صفحه مورد نظر را ری‌کش (Recache) نماید، اما چون این صفحه توسط robots.txt بلاک شده است، بنابراین قابل شناسایی نبوده و برای همیشه از بین می‌رود.

بررسی صفحات ایندکس شده (Valid)

حالا نوبت به تب Valid در گوگل سرچ کنسول می‌رسد. این بخش نشان می‌دهد که چه تعداد صفحه از سایت شما بدون هیچ مشکلی در گوگل ایندکس شده است.

صفحه valid ایندکس کاوریج

اما در این تب باید به دنبال چه چیزی باشید؟ دو موضوع را باید در این تب بررسی کنید که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کاهش یا افزایش بیش از اندازه ریت صفحات: اگر متوجه یک کاهش ریت چشمگیر و ناگهانی در صفحات خاصی شدید، مطمئن باشید یک جای کار مشکل دارد. شاید تعداد زیادی از صفحات ربات های گوگل را بلاک کرده باشند یا شاید شما یک تگ ایندکس نشده را به اشتباه وارد کرده باشید. در هر دو صورت باید منشاء مشکل را پیدا کرده و برطرف کنید. اما اگر در سمت مقابل افزایش ریت چشمگیری روی صفحات خاصی مشاهده کردید باز هم احتمالا یک جای کار می‌لنگد. برای مثال ممکن است چندین صفحه‌ای که قرار بود بلاک باقی بمانند را آنبلاک کرده باشید.
  • ایندکس بودن غیرمنتظره و عجیب تعداد زیادی از صفحات: ایندکس بودن غیر منتظره تعداد زیادی صفحه هم می‌تواند نشانه وجود یک مشکل باشد که در ادامه دقیق تر این مسئله را توضیح می‌دهم.

برای مثال همانطور که در عکس زیر می‌بینید در سایتی که ما از آن مثال آورده‌ایم کلا ۴۱ پست منتشر شده وجود دارد.

با توجه به این مسئله انتظار میره وقتی به تب Valid در گوگل سرچ کنسول مراجعه می‌کنیم چیزی در حدود همین تعداد صفحه ایندکس شده را مشاهده کنم. اما همانطور که می‌بینید تعداد صفحات ایندکس شده سایت ۶۱ مورد است! این مسئله اصلا نشانه خوبی نیست و وجود یک مشکل را نشان می‌دهد که در ادامه قصد برطرف کردن آن را خواهیم داشت.

index status

مطمئن شوید صفحات غیرضروری ایندکس نشده باشند!

دلایل متعددی وجود دارند که می‌توانند منجر شوند شما دوست نداشته باشید یک صفحه خاص در گوگل ایندکس شود. برای مثال دلیلی وجود ندارد که صفحه لاگین اکانت کاربران در گوگل ایندکس شود یا ممکن است در صفحه خاصی از سایت شما مطالبی مشابه با مطالب یک صفحه دیگر منتشر شده باشد و نخواهید که صفحه جدید ایندکس شود یا شاید هم صفحه خاصی اصلا کارایی لازم برای ایندکس شدن در گوگل را نداشته باشد.

نکته: توجه داشته باشید که منظور از کارایی نداشتن صفحه برای ایندکس شدن این نیست صفحه مورد نظر اصلا به درد نخور باشد! بلکه منظور این است که صفحه مذکور برای گوگل ارزشمند نیست، حال آنکه ممکن است برای کاربران سایت ارزش بالایی داشته باشد.

شما باید مطمئن شوید که گوگل این صفحات به درد نخور سایت شما را ایندکس نمی‌کند. در این موردی که تحت بررسی دارید صفحات زیادی حذف شده هستند.

excluded index coverage

اگر به سمت پایین صفحه اسکرول کنید نشان داده می‌شود که دلیل حذف هر یک از آن ها از ایندکس گوگل چه بوده است. برخی از رایج ترین عبارات و توضیحاتی که در این قسمت با آن ها مواجه خواهید شد در ادامه شرح داده می‌شوند:

status for excluded

  • پیام Page with redirect:

    این صفحه به صفحه دیگری ریدایرکت شده است. این مسئله اصلا مشکلی ندارد مگر اینکه بک لینک ها یا لینک های داخلی در آن صفحه استفاده شده باشد.

  • پیام Alternate page with proper canonical tag:

    گوگل یک جایگزین مناسب برای این صفحه در بخش دیگری پیدا کرده است. این مسئله هم هیچ مشکلی ندارد. به صفحه‌ای که به عنوان جایگزین این صفحه انتخاب می‌شود اصطلاحا Canonical URL یا صفحه کانونی می‌گوییم.

  • پیام Crawl Anomaly:

    دلیل این مشکل می‌تواند مسائلی زیادی باشد که باید دقیق و مرحله به مرحله بررسی شوند. در این مقال به نظر می‌رسد که صفحات مورد نظر به یک ارور ۴۰۴ منتهی شده‌اند.

  • پیام Crawled – currently not indexed:

    صفحاتی وجود دارد که ربات‌های گوگل آن ها را شناسایی و بررسی کرده‌اند اما بنا به دلایل مختلف ایندکس نشده‌اند. گوگل در این موارد اطلاعات دقیقی در مورد دلیل عدم ایندکس شدن صفحات مذکور ارائه نمی‌کند. طبق تجربه شخصی بنده گوگل اغلب برای صفحاتی این پیام را در نظر می‌گیرد که محتوای آن ها ارزشمند نباشد. توصیه می‌کنیم محتوا و سایر تنظیمات سئوی این صفحات را بررسی و غنی کنید. برای مثال اگر یک دسته‌بندی (Category) سایت شما در این قسمت قرار دارد، سعی کنید برای بالا بردن ارزش آن دسته روی محتوای آن (توضیحات دسته) کار کنید و محتوای خوبی برای این بخش تهیه نمایید. بدین صورت صفحه مورد نظر از دید گوگل ارزشمند خواهد شد.

  • پیام Submitted URL not selected as Canonical:

    در این پیام گوگل به شما می‌گوید که صفحات مورد نظر دارای محتوایی هستند که در چندین صفحه دیگر وجود دارند یا بهتر بگوییم محتوای صفحات مورد نظر از دید گوگل تکراری است. به همین دلیل گوگل از ایندکس شدن آن صفحه جلوگیری می‌کند. اگر صفحاتی این چنینی در سایت خود دارید که محتوای مشابه دارند تگ متا No Index (Nonindex Meta Robots Tag) را به تمام صفحات با محتوای تکراری اضافه کنید و فقط یک صفحه که می‌خواهید در گوگل ایندکس شود و ریت بگیرد را از این امر مستثنا کنید.

  • پیام Blocked by robots.txt:

    این پیغام نشان می‌دهد که صفحه یا صفحات مشخص شده توسط txt بلاک شده‌اند. این صفحات را یک بار دیگر بررسی کنید و مطمئن شوید که خودتان عمدا و بنا به دلایلی که قبلا اشاره داشتیم بلاک robots.txt را برای آن صفحات ایجاد کرده‌ باشید.

  • پیام Duplicate page without canonical tag:

    این پیغام نشان می‌دهد که صفحات مورد نظر دارای صفحه مشابه هستند که شامل صفحه جایگزین مناسب (Canonical URL) نمی‌شوند. جزئیات صفحاتی که در مثال ما با این پیغام رو به رو هستند به صورتی است که در عکس زیر می‌بینید. همانطور که مشخص است چندین فایل PDF وجود دارند که شامل محتوایی می‌شوند که در صفحات دیگر سایت وجود دارند. عموما در شرایط این چنینی مشکل خاصی برای سایت ایجاد نمی‌شود، اما برای اطمینان خاطر کامل بهتر است PDF های دارای ارور را با txt بلاک کنید. در این حالت گوگل فقط صفحه اصلی حاوی محتوای مناسب را ایندکس می‌کند.

این پیغام نشان می‌دهد که صفحات مورد نظر دارای نسخه مشابه (صفحه مشابه) هستند که شامل صفحه جایگزین مناسب (Canonical URL) نمی‌شوند.

  • پیام Discovered – currently not indexed:

    این پیغام نشان می‌دهد که گوگل صفحات مورد نظر را بررسی کرده اما هنوز فرآیند ایندکس شدن آن ها تکمیل نشده است.

  • پیام Excluded by noindex tag:

    این پیغام نشان می‌دهد که تک nonindex در صفحات مورد نظر فعال بوده و د حال انجام وظیفه خود است.

بررسی گزارش بخش HTML Improvements

من کدنویس نیستم (اما بعضی از کدنویسارو دوست دارم 🙂 ) اما به خوبی می‌دونم که هر اشتباه در کدنویسی سایت می‌تواند به سئوی آن لطمه وارد کند. وجود مشکل در عنوان (Title) و تگ های توضیحات (Description Tags) سایت به شدت در سئوی سایت موثر است. به صورت کوتاه و مختصر باید هر صفحه سایت شما شامل دو مورد زیر باشد:

  • یک عنوان منحصر به فرد با طول ۶۰ الی ۷۵ کاراکتر (البته این موضوع رو بهتر همینجا بگم که گوگل به تعداد کاراکتر نگاه نمی‌کنه و خیلی وقته معیارش رو بر اساس اندازه پیکسل طول تایتل مشخص کرده. بعضی از سایتا هستند که می‌تونید طول پیکسل برای نمایش در صفحات گوگل رو چک کنید. به عنوان مثال می‌تونید این سایت رو چک کنید. این ازون نکته های جدید بود 🙂 با تشکر از سعید رهبری که این موضوع رو اون اولین بار به من گفت).
  • یک توضیح متای منحصر به فرد با طول تقریبی ۳۰۰ کاراکتر

دقت کنید که این دو مورد باید در تک تک صفحات سایت شما رعایت شود. خوشبختانه گوگل سرچ کنسول به راحتی امکان شناسایی مشکلات HTML سایت را فراهم می‌کند. بدین منظور کافیست در پنل گوگل سرچ کنسول گزینه Search Appearance را انتخاب و سپس بر روی گزینه HTML Improvements کلیک کنید.

صفحه بررسی تگ های HTML در گوگل سرچ کنسول - HTML Improvements

حالا رو یکی از عناوین ارائه شده کلیک کنید تا لیست صفحات حاوی آن مشکل نمایان شود.

خب به پایان فصل دوم این مقاله رسیدیم. این فصل در تاریخ ۱۵م تیرماه ۱۳۹۷ نگارش شده و امیدوارم فرصت باشه که فصل سوم رو هم شروع کنم به زودی بنویسم.

[ps2id id=’CHAPTER-3′ target=”/]

فصل سوم: بررسی گزارش عملکرد (Performance Report) و جذب ترافیک ارگانیک برای سایت

در این فصل می‌خوام به بخش مورد علاقم در گوگل سرچ کنسول یعنی گزارش عملکرد یا همان Performance Report بپردازم. حالا چرا این بخش خیلی مورد علاقه منه؟ چون از طریق تحلیل این گزارش میشه ترافیک ارگانیک بیشتری رو به سمت سایتتون سوق دهید. این مورد زیاد توسط سئوکارها مورد توجه قرار نمی‌گیره ولی این بخش از گوگل سرچ کنسول واقعا یکی از بخش‌های کلیدی است و خیلی کارهای معجزه آسایی می‌کنه.

پس به­ جای حرف­‌های بیشتر بهتره که شروع کنیم… 🙂

گزارش عملکرد (Performance Report) چیست؟

گزارش “Performance” در گوگل سرچ کنسول، عملکرد کلی جستجوی سایت شما در گوگل را به شما نمایش می‌دهد. این گزارش نه تنها تعداد کلیک­‌هایی که منجر به ورود به سایت‌تان شده است را به شما نشان می‌­دهد، بلکه شما امکان اطلاع از CTR و همچنین موقعیت قرارگیری آن کلمه کلیدی در سرچ گوگل را خواهید داشت.

گزارش عملکرد در گوگل سرچ کنسول Performance Report

این گزارش عملکرد (Performance Report) جدید، جایگزین گزارش “Search Analytics” در سرچ کنسول قدیمی (گوگل وب­مستر تولز) شده است.

بله، درست است که بسیاری از داده‌ها همانند گزارش قدیمی “Search Anatylics” هستند. اما الان شما می‌توانید کار‌های زیادی با داده‌های جمع ­آوری شده انجام دهید (مثلا آن­ها را فیلتر کنید و فقط نتایج AMP را مشاهده کنید).

در گزارش Search Analytics قدیمی شما تنها می‌توانستید داده‌های ۹۰ روز گذشته را مشاهده کنید.

در گزارش Search Analytics قدیمی شما تنها می‌توانستید داده‌های 90 روز گذشته را مشاهده کنید.

اما الان؟ الان ۱۶ ماه از داده‌ها را می‌توان مشاهده کرد.

date-range-performance-report-naseryazdi

برای یک عشق سئو مثل من، اطلاعات ۱۶ ماه مانند یک هدیه بزرگ و شگفت انگیز است! (و خداوند گوگل را چه زیبا آفرید 🙂 )

چگونه CTR (نرخ کلیک) خود را با Performance Report تقویت کنیم

بدون شک CTR یک عامل کلیدی در رنکینگ گوگل است. (در حال حاضر هم به لطف الگوریتم جدید گوگل “رنک برین RankBrain”، این موضوع جدی‌تر پیگیری می‌شه).

حالا سوال اینجاست که چگونه می‌توانید CTR خود را بهبود بخشید؟ جوابش خیلی سادس 🙂 با گزارش عملکرد یا همون Performance Report در گوگل سرچ کنسول.

خب بهتره زودتر بریم سراغ این بخش که می‌دونم خیلی مشتاقید.

  • صفحات با CTR پایین را پیدا کنید.

ابتدا تب­‌های Average CTR و Average position را هایلایت کنید:

تب¬های Average CTR و Average position در گوگل سرچ کنسول

شما باید روی صفحات با رنکینگ ۵ یا بیشتر و صفحات با CTR پایین تمرکز کنید.

پس موقعیت­‌های ۱ تا ۴ را فیلتر می­‌کنیم.

برای این کار، مانند شکل زیر روی دکمه فیلتر کلیک کرده و Position را انتخاب کنید.

فیلتر سازی بخش گزارش عملکرد گوگل سرچ کنسول جدید

با این کار یک بخش برای فیلتر کردن خواهید دید که در اینجا Greater than را انتخاب و عدد ۴٫۹ را در مقابلش تایپ می­‌کنیم:

با این کار یک بخش برای فیلتر کردن خواهید دید که در اینجا Greater than را انتخاب و عدد 4.9 را در مقابلش تایپ می­‌کنیم:

حالا لیستی از صفحات را خواهید داشت که موقعیت آن­ها در گوگل، ۵ یا بیشتر است.

طبق سایت Advanced Web Ranking، موقعیت ۵ در گوگل، باید حدود ۴٫۳۵ درصد CTR بگیرد.

شما باید هر چیزی را که CTR (نرخ کلیک) آن از ۴٫۳۵ درصدی مورد انتظار بیشتر است از فیلتر خارج کنید تا بتوانید روی صفحات با عملکرد ضعیف تمرکز کنید.

پس دوباره روی دکمه فیلتر کلیک کنید و این­بار گزینه CTR را انتخاب کنید. (دقت کنید گزینه Position هم همچنان انتخاب شده باقی بماند)

سپس در بخش فیلتر CTR مقدار آن را کمتر از ۴٫۳۵ (Smaller than 4.35) بگذارید.

در بخش فیلتر CTR (گوگل سرچ کنسول) مقدار آن را کمتر از 4.35 (Smaller than 4.35) بگذارید.

خب حالا چی داریم؟ لیستی از کلمات کلیدی که رنکینگ یا رتبه آن در گوگل ۵ یا بیشتر است و CTR آن­ها کمتر از ۴٫۳۵% است.

یا به زبان ساده‌تر بگم: کلمات کلیدی‌ای که با آن‌ها می‌توانید ترافیک بیشتری جذب کنید.

پس بذارید کلمات کلیدی که CTR کمتر از انتظار ما دارند را پیدا کنیم.

به عنوان مثال، به کلمه کلیدی‌ای می‌رسیم که با ۱۵۰۷ بار دیده شدن (impressions)، تنها ۴۴ کلیک گرفته! مطمئنا می‌توان این وضعیت ۲٫۹ درصدی CTR برای این کلمه کلیدی را بهبود بخشید.

بررسی کلمه کلیدی در گزارش عملکرد

حالا که کلمه کلیدی با CTR بد را پیدا کردیم، وقت تغییرات است.

  • صفحه را پیدا کنید.

قدم بعدی، پیدا کردن صفحه‌هایی است که کلمه کلیدی مد نظر ما در آن به کار رفته و یوزر با سرچ این کلمه کلیدی، به آن صفحه هدایت می‌شود.

برای این کار، کافیست روی عبارت با CTR ضعیف و سپس روی تب Pages کلیک کنید.

برای این کار، کافیست روی عبارت با CTR ضعیف و سپس روی تب Pages کلیک کنید.

  • به تمامی کلمات کلیدی که این صفحه با آن­ها رنک می‌گیرد نگاه کنید.

بهبود CTR برای تنها یک کلمه کلیدی هیچ فایده‌ای ندارد… چرا که اوضاع را برای ۱۰ کلمه کلیدی دیگر بدتر می‌کند.

اما یه چیز خیلی باحال: گزارش عملکرد یا Performance Report می‌­تونه تمام کلمات کلیدی که صفحه شما با آن­ها ورودی می‌گیره رو به شما نشون بده. و استفاده از اون خیلی آسونه!

کافیه از نوار بالا روی “+ New” کلیک کنید و Page رو انتخاب کنید.

کافیه از نوار بالا روی “+ New” کلیک کنید و Page رو انتخاب کنید.

سپس URL ای رو که می‌خواهید کلمات کلیدی ورودی اون رو مشاهده کنید وارد کنید.

سپس URL ای رو که می‌خواهید کلمات کلیدی ورودی اون رو مشاهده کنید وارد کنید.

تمام! به همین سادگی شما لیستی از کلمات کلیدی اون صفحه رو در اختیار دارید:

همان‌طور که می‌­بینید این صفحه بیش از ۷۳۴ بار در گوگل نمایش داده شده… اما تنها حدود ۷۹ کلیک گرفته.

در این مثال با یک صفحه با نرخ کلیک (CTR) خوب طرف هستیم. ولی شما می‌توانید دونه دونه صفحاتی که CTR کمی دارند رو مشخص کنید و لینک اون صفحات رو برای تست بدید. سایت من زیاد CTR بد داخلش نبود که مثال بزنم. 🙂 ببخشید.

همان‌طور که می‌­بینید این صفحه بیش از 734 بار در گوگل نمایش داده شده... اما تنها حدود 79 کلیک گرفته.

  • عنوان و توضیحات را بهینه کنید تا کلیک بیشتری بگیرید.

یکی از مواردی که خیلی خیلی برای نرح کلیک اهمیت داره، استفاده از عنوان و توضیحات صفحه جذاب که در عین حال کلمات کلیدی هم در داخلش استفاده شده باشه.

یک سری عبارات هست که وقتی توی عنوان ازون استفاده می‌کنیم، می‌تونه عنوان رو بسیار جذاب کنه و باید بدونید که این راهکار بارها و بارها بازدهی خودش در جذب کلیک SERP (Search Engine Result Page) ثابت کرده است.

برخی از کلماتی که می‌تونید اونا رو به عنوان و توضیحات صفحه اضافه کنید.

  • سریع
  • مرحله به مرحله
  • آسان
  • بهترین
  • نهایی
  • ساده

پس عنوان و توضیحات صفحه رو خیلی جدی بگیرید و همیشه سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که باعث کلیک شدن بشه.

  • نتایج را بررسی کنید

در آخر، حداقل ۱۰ روز صبر کنید و سپس دوباره به سرچ کنسول عزیزمون بازگردید.

چرا ۱۰ روز؟ معمولا چند روز طول می‌کشه تا گوگل صفحه شما رو دوباره ایندکس کنه.

بعد از اون هم صفحه شما باید حدود یک هفته با این تغییرات اعمال شده لایو باشه تا داده‌های واقعی رو دریافت کنید.

حالا یه چیز باحال دیگه: 🙂

با سرچ کنسول جدید، مقایسه CTR در دو بازه زمانی متفاوت مثل آب خوردنه! کافیه روی فیلتر تاریخ کلیک کنید:

فیلتر باز زمانی

بازه تاریخی رو انتخاب کنید. یک مثال از سایت backlinko برای این منظور آوردم که بازه‌هایی دو هفته‌ای برای قبل و بعد از تغییر عنوان را انتخاب کرده است:

مقایسه بازه روز در گوگل سرچ کنسول

در آخر، داده­‌ها را فیلتر کنید تا کوئری­‌های سرچی که شامل کلمات کلیدی پیدا شده در مرحله ۱ بودند دیده شوند.

best-helmet-brands-ctr

چگونه “کلمات کلیدی فرصت” را با گزارش عملکرد گوگل سرچ کنسول پیدا کنیم

اگر مثال قبل شما را متقاعد نکرد که چقدر Performance Report سرچ کنسول عالیه، پس مطمئنا این یکی می‌تونه.

اما منظور از کلمه کلیدی فرصت چیه؟ یک کلمه کلیدی فرصت، عبارتی است که در موقعیت ۸ تا ۲۰ رتبه گرفته است و بسیار زیاد دیده می­‌شود (impressions بالایی دارد).

اما چرا این یک فرصت بزرگ به حساب می‌آید؟

  • گوگل از قبل پیج شما را یک جایگاه عالی برای آن کلمه کلیدی در نظر می­‌گیرد. (در غیر این صورت حتی به صفحه اول گوگل نزدیک هم نخواهید شد)
  • شما بر اساس حدس و گمان برخی از ابزارهای سئو که توسط شرکت‌های مختلف ساخته شده، کلمه عجیب غریبی رو انتخاب نمی‌کنید، بلکه بر اساس داده‌های تعداد نمایش گوگل (impressions)، که از سرچ کنسول می‌گیرید، کلماتی را انتخاب خواهید کرد که دقیقا می‌توانید متوجه شوید چقدر ترافیک به سایت شما روانه خواهد شد.

یافتن کلمات کلیدی فرصت از گزارش عملکرد گوگل سرچ کنسول

یافتن این کلمات کلیدی از Performance Report که مثل طلا با ارزش هستند در سه مرحله آسان قابل انجام است:

  • بازه تاریخی را روی ۲۸ روز تنظیم کنید:

بازه تاریخی را روی 28 روز تنظیم کنید

  • گزارش را به نحوی تنظیم کنید که کلمات کلیدی با رنکینگ بیشتر از ۷٫۹ را نشان دهد. (موقعیت قرارگیری کلمه کلیدی در نتایج گوگل بیشتر از ۷٫۹ باشد).

گزارش را به نحوی تنظیم کنید که کلمات کلیدی با رنکینگ بیشتر از 7.9 را نشان دهد.

  • در آخر، چینش را روی “impressions” بگذارید. به این شکل لیستی از “کلمات کلیدی فرصت” به شما نمایش داده خواهد شد.

اگر می­‌خواهید این صفحات را بالا بکشید به شکل زیر عمل کنید:

۱- موضوع را با جزئیات فراوان پوشش دهید

گوگل عاشق محتوایی است که ۱۰۰% یک موضوع را پوشش می­‌دهد. و به همین دلیل است که میانگین تعداد کلمات برای یک نتیجه حاضر در صفحه ۱ گوگل، ۱۸۹۰ کلمه است.

پس اطمینان پیدا کنید که مطلب‌تون غول باشه! باید هر چیزی که میشه درباره یک موضوع دونست رو پوشش بده. (مثل همین مطلبی که دارید می‌خونید 🙂 ).

۲- زمان ماندن در صفحه را با ویدیو افزایش دهید

زمان ماندن در صفحه (Dwell Time) زمانی است که کاربر جستجو کننده در گوگل در صفحه شما سپری می­‌کند و با افزایش این زمان، می‌توانید رنک خود را بالا ببرید.

حالا که موضوع مد نظر رو به طور کامل پوشش داده‌­اید، احتمالا همین الان هم زمان نگه­داشتن کاربر خوبی دارید. اما برای محکم کاری می‌تونید چند ویدیو به صفحه خود اضافه کنید. طبق گفته سایت Wistia کاربران ۲٫۶ برابر زمان بیشتری را در یک صفحه که شامل ویدیو است سپری می‌کنند.

۳- چند لینک داخلی اضافه کنید

با اضافه کردن چند لینک داخلی (Internal Link) به صفحه خود، می‌توانید به آسانی و سریعا آن را ارتقاء دهید. معمولا برای هر ۱۰۰۰ کلمه در مقاله، میانگین یک لینک داخلی بزارید کفایت می‌کنه.

در فصل چهارم به شما نحوه بهینه‌سازی لینک‌های داخلی در گوگل سرچ کنسول را نشان خواهم داد. اما فعلا این را در نظر داشته باشید که لینک‌های داخلی می‌توانند به سرعت رتبه شما در گوگل را بالا ببرند.

با اضافه کردن چند بک لینک برنده رقابت شوید

بله. بک‌لینک‌ها همچنان بخشی عظیم از الگوریتم گوگل هستند.

که این یعنی: با ساخت بک‌لینک‌های با کیفیت به یک صفحه می‌توانند رنکینگ آن را ارتقا بخشد. (البته من خودم بر این عقیده هستم که اگر مطلب خوبی بنویسی، احتمال اینکه خیلی از سایتا به شما لینک بدن زیاده و خودمو درگیر نمی‌کنم. یه حسی بهم میگه گوگل از نیت شما برای مطلبی که می‌نویسی مطلع میشه و خودش کاری می‌کنه بیای بالا. 🙂 )

در گوگل سرچ کنسول برای کلمات فرصت بهینه‌سازی کنید تا برای صدها کلمه کلیدی طولانی رنک بگیرید.

خیلیا می‌گن که کلمات کلیدی طولانی دیگه کاربردی نداره، که حرف درستی نیست. اما خبر خوب اینکه می‌تونید از یک صفحه برای صدها یا حتی هزارن کلمه کلیدی رنک بگیرید.

یک مثال دیگه از سایت backlinko: طبق داده‌های سایت Ahrefs، یک مقاله تحت عنوان SEO techniques، برای ۴۰۰۰ کلمه کلیدی مختلف رنک گرفته است.

ahrefs seo techniques

برای مثال، این مقاله برای کلمه کلیدی “SEO Strategy” در صفحه اول گوگل قرار می‌گیرد، در حالی که حتی برای آن عبارت بهینه‌سازی نشده است.

چرا؟ زیرا گوگل به اندازه‌ای باهوش هست که تشخیص بده “SEO Strategy” و “SEO Techniques” عملا یک چیز هستند.

خب در مورد کلمه‌های طولانی چطور؟ بله، اونها هم همین‌طور:

اول از همه، همان‌طور که بالاتر گفتم مطلب‌تون باید کامل و با جزئیات باشه. زیرا وقتی یک مطلب مغزدار و درست حسابی منتشر می‌کنید، به‌طور خودکار برای صدها کلمه کلیدی طولانی رنک می‌گیرد.

فصل سوم هم به سلامتی در تاریخ ۲۱م تیرماه تموم شد و امیدوارم تونسته باشم توی این فصل تجاربم رو به اشتراک بزارم.

[ps2id id=’CHAPTER-4′ target=”/]

فصل چهارم: ویژگی‌های کلیدی گوگل سرچ کنسول

در این فصل می‌خوام چندتا از جذاب‌­ترین قابلیت‌های گوگل سرچ کنسول را به شما نشان دهم. ابتدا، نحوه رفع مشکل Schema با استفاده از سرچ کنسول را به شما آموزش خواهم داد.و سپس با یکی از سریع‌­ترین (و آسان­‌ترین) بُردها در سئو آشنا خواهیم شد.

Schema سایت خود را با ابزار تست Structured Data وبمستر بهبود بخشید

طی آنالیزی که روی ۱ میلیون نتیجه جستجوی گوگل انجام شد (آنالیز سایت بک‌لینکو)، هیچگونه ارتباطی میان اسکیما و رنکینگ پیدا نشد. اما این به معنای بی استفاده بودن Schema نیست!

اون من یک توضیح مختصر از زبان جستجوی معنایی اسکمیا بدم که به صورت کلی حداقل بدونید در مورد چی دارم صحبت می‌کنم. در سال ۲۰۱۱ سایتی به نام schema.org کار خودش رو برای ساخت یک استاندارد برای درک بهتر موتورهای جستجوری نظیر گوگل، بینگ و یاهو آغاز کرد. اسکیما مثل یک زبان نشانه‌گذاری شده است که با مجموعه‌ای از اطلاعات کوچیک و از قبل مشخص شده کار رو برای متورهای جستجو راحت‌تر می‌کنه. دیگه موتورهای جستجو با چک کردن استانداردهای اسکیما که در کد هر صفحه استفاده شده، می‌تونه خیلی راحت نتایج رو برای یوزر نمایش بده.

دستورالعمل‌هایی که در سایت اسکیما وجود داره برای بیشتر موتورهای جستجو قابل فهم بوده و کلی مثال برای موضوعات مختلف زده توی سایتش که بر اساس اون می‌تونید توی سایتتون ازش استفاده کنید.

اسکیما در سایت موبایل کمک

Schema می­تواند مطالب شما را با sitelink‌ها، ستاره­‌های بررسی، و تصاویر شاخص که باعث برجستگی نتیجه جستجو می­‌شوند همراه کرده و کلیک­‌های بیشتری را جذب کند.

در واقع، در نتیجه تحقیقی که وب­سایت ConversationXL انجام داده، آمده که ستاره­‌های بررسی می­‌توانند تا ۳۵ درصد CTR را ارتقا بخشند که واقعا فوق العاده است.

خبر خوب اینه که گوگل یک ابزار رایگان در اختیار شما قرار می­‌دهد که تست کردن داده ساختار یافته Schema را مثل آب خوردن می­‌کند.

شما می‌­توانید در سرچ کنسول یا همون وبسمتر تولز به این ابزار دسترسی پیدا کنید. برای این کار کافیست روی “Web Tools > Testing Tools > Structured Data Testing Tool” کلیک کنید.

ابزار تست گوگل برای اسکیما Structured Data Testing Tool

یا اگر از قبل وارد حساب کاربری گوگل خود شده اید، می­‌توانید روی این لینک کلیک کنید.

جهت تست کردن کافیست یک URL در باکس ظاهر شده وارد کنید و روی Run Test کلیک کنید.

وارد کردن لینک برای تست اسکیما

در واقع، سرچ کنسول گوگل به ما دو راه برای یافتن ایرادهای schema می­‌دهد.

با اولین روش که آشنا شدیم. اما به نظر من روش دوم از اولی نیز بهتر است.

چرا؟

چون این روش ارورهای schema در سرتاسر وبسایت را به شما نمایش خواهد داد.

برای مثال، با کلیک روی “Structured Data” در بخش “Search Appearance” با همچین صفحه­‌ای مواجه خواهید شد.

ارورهای کلی اسکیما در گوگل وبمستر

همانطور که می­بینید در ۱۶۴۷ صفحه ارورهای ارورهای “hcard” داریم.

با استفاده از لینک‌های داخلی صفحات مهم را قدرتمند کنید

اشتباه نکنید! لینک‌های داخلی فوق العاده قدرتمند هستند. متاسفانه بسیاری از افراد، از لینک‌دهی داخلی کاملا اشتباه استفاده می‌کنند.

اما سرچ کنسول گوگل (وبمستر تولز) یک قابلیت فوق العاده طراحی شده برای حل این مشکل درون خود دارد.

در این گزارش به شما نشان داده خواهد شد که دقیقا کدام صفحات برای قویتر شدن نیاز به لینک‌دهی داخلی دارند.

برای دسترسی به این گزارش، از منوی کناری سرچ کنسول روی “Internal Links” کلیک کنید.

با این کار گزارشی را مشاهده خواهید کرد که به شما تعداد لینک‌های داخلی که به هر یک از صفحات سایت اشاره می‌کنند را نشان می‌دهد.

همچین گزارشی حکم معدن طلا رو داره 🙂

بررسی لینک های داخلی در سرچ کنسول یا وبمستر

اما خوبی­‌های این بخش همینجا تموم نمیشه…

شما می­‌توانید پیج­‌هایی را پیدا کنید که دقیقا به صفحه مد نظر شما لینک داخلی شده‌­اند. کافیست URL صفحه را در جای خالی قرار داده و روی دکمه Find کلیک کنید:

پیدا کردن یک صفحه برای لینک های داخلی

همان‌طور که می‌­بینید لیستی از صفحات که به صفحه مد نظر ما اشاره کرده­‌اند را دریافت کردیم:

پیدا کردن لینک های داخلی در وبمستر تولز

پست‌های کلیدی را با لینک‌های داخلی از صفحات قدرتمند خود تقویت کنید.

یک نکته و تجربه: پست‌های کلیدی را با لینک‌های داخلی از صفحات قدرتمند خود تقویت کنید. مثلا شما یک پست تازه نوشتید و یک صفحه قدرتمند دارید. می‌تونید لینک این پست تازه رو توی صفحات قدیمی و قدرتمندتون که توی سرچ بالا هست بزارید که گوگل زودتر بهش سیگنال نشون بده.

شاید بپرسید که منظورم از “صفحات قدرتمند” چیه؟

منظور صفحه­‌ای هست که تعداد زیادی بک لینک با کیفیت داره.

شما می‌تونید به آسونی همچین صفحاتی رو در گوگل سرچ کنسول (وبمستر تولز) پیدا کنید.

کافیه روی “Links to your site” کلیک کنید تا بخشی با عنوان “Your most linked content” را مشاهده کنید. برای مشاهده لیست کامل، روی “More” کلیک کنید.

بررسی لینک های داخلی در سرچ کنسول

به طور پیش فرض، این گزارش بر اساس تعداد کل بک‌لینک ها چیده شده، اما من ترجیح می‌دهم که آن را بر اساس تعداد Source domains مرتب کنم.

صفحات قدرتمند سایت شما

این­ها صفحات قدرتمند شما هستند.

و تنها کاری که باید بکنید اضافه کردن چند لینک داخلی از این صفحات به صفحاتی است که نیاز به تقویت دارند.

به همین سادگی، به همین خوشمزگی 🙂

فصل چهارم هم به پایان رسید و به نظرم فصل باحالی بود. امیدوارم خوشتون اومده باشه.

[ps2id id=’CHAPTER-5′ target=”/]

فصل پنجم: ترفندها و استراژی و نکات فنی

حالا وقتشه که چند تا استراتژی و نکته فنی رو یاد بگیریم.

در این فصل شما با نحوه استفاده از گوگل سرچ کنسول یا همون وبمستر تولز برای بهینه سازی crawl budget ها، رفع مشکلات استفاده روی موبایل، و بهبود CTR روی موبایل‌ها آشنا خواهید شد.

تسلط بر Crawl Stats و Crawl Budget

اگر سایت کوچکی دارید (زیر ۱۰۰۰ صفحه)، احتمالا نیازی نیست که نگران وضعیت آمار crawl باشید.

اما اگر سایت بزرگی دارید وضعیت فرق می‌کنه… در اون حالت بهتره نگاهی به crawl budget سایت خود بندازید.

Crawl Budget چیست؟

Crawl Budget تعداد صفحاتی از سایت شماست که گوگل هر روز در آنها می‌خزد (crawl). شما می‌توانید این عدد را در گزارش Crawl Stats مشاهده کنید.

crawl stats در وبمستر تولز گوگل سرچ کنسول

در این مورد، گوگل به طور متوسط در ۲۸ صفحه در روز crawl می‌کند. پس این Crawl Budget سایت است. این تعداد برای سایت شخصی خودمه ولی معمولا سایتای بزرگ تا ۳۰ هزار کرول یا خزیدن در روز هم می‌‍رسه.

چرا Crawl Budget برای سئو مهم است؟

فرض کنید وب‌سایت شما دارای ۲۰۰۰۰۰ صفحه است، و آمار Crawl Budget آن ۲۰۰۰ صفحه در روز است. یعنی برای گوگل ۱۰۰ روز طول می‌کشد تا در کل سایت شما crawl کند. پس اگر تغییری در یکی از صفحات سایت خود ایجاد کنید، شاید ماه‌ها! طول بکشد تا گوگل تغییرات جدید را پردازش کند. یا اگر صفحه جدیدی به سایت خود اضافه کنید معلوم نیست چه موقع توسط گوگل ایندکس شود.

پس برای بهبود وضعیت Crawl Budget سایت خود چه کارهایی باید انجام دهیم؟

  • ۱٫ ابتدا، اتلاف Crawl Budget روی صفحات غیر ضروری را متوقف کنید.

این یک مورد بسیار مهم برای سایت‌های فروشگاهی است.

بسیاری از سایت‌های فروشگاهی به کاربران‌شان امکان فیلتر کردن نتایج و جستجوی موارد مختلفی را می‌دهند… که برای افزایش فروش عالی است. اما اگر دقت نکنید، در مقابل خود کوهی از صفحات اضافه مشابه این خواهید دید:

yourstore.com/product-category/?size=small&orderby=price&color=green…

اگر دست به کار نشوید، گوگل مشتاقانه crawl budget های شما را روی این صفحات بی ارزش تلف می‌کند. راه حل چیست؟

یه بخشی توی وبمستر تولز هست به اسم URL Parameters که می‌تونید این مورد رو هندل کنید.

برای راه‌اندازی این‌ها، ابتدا روی URL Parameters و سپس روی Add Parameter کلیک کنید. (اگر این گزینه رو پیدا نکردید، اول بر روی Configure URL parameters کلیک کنید تا بهتون نشون بده).

url parameters در وبمستر تولز که میتونی باهاش بگی که فلان url رو کرول نکنه

فرض کنیم شما به کاربران اجازه فیلتر کردن محصولات فروشگاه بر اساس رنگ را می‌دهید. و هر رنگ URL خود را دارد. برای مثال، URL رنگ‌ها به شکل زیر است:

yourstore.com/product-category/?color=red

مطابق تصویر زیر شما می‌توانید به آسانی به گوگل بگویید هیچ یک از URL هایی که با پارامتر رنگ (color) هستند را crawl نکند:

add parameters در گوگل سرچ کنسول که میتونی بهش یک لینک بدی که بگی دیگه این مدل لینکارو کرول نکنه

این کار را برای تمام پارامترهایی که نمی‌خواهید توسط گوگل Crawl شوند انجام دهید. و اگر در سئو تازه کار هستید، از یک سئو کار حرفه‌ای (البته همشون میگن ما حرفه‌ای هستیم 🙂 ) بخواهید که این موارد را به درستی انجام دهد. زیرا موقع کار با پارامترها، به آسانی می‌توان به جای اصلاح، ضرر بیشتری به وضعیت سئوی سایت زد!

  • ۲٫ زمان دانلود صفحه خود توسط گوگل را بررسی کنید.

گزارش خزش (crawl) در سرچ کنسول، به شما میانگین زمان مورد نیاز گوگل برای دانلود صفحات شما را نشان می‌دهد.

time spend downloading وبمستر نشون میده که هر صفحه چقدر زمان میبره که گوگل کرول کنه

آن قله نوک تیز را می‌بینید؟ آن نشان دهنده این است که زمان دانلود صفحه برای گوگل به طور ناگهانی افزایش پیدا کرده. و این اتفاق Crawl Budget شما را نابود خواهد کرد!

در واقع، این نقل قول را از یکی از کارمندان خود گوگل می‌گه که در یکی از پست‌های بلاگ گوگل وبمستر گفته:

“سریع‌تر کردن یک سایت، تجربه کاربری را بهبود بخشیده، و در عین حال نرخ crawl را افزایش می‌دهد. برای ربات گوگل  (Googlebot) یک سایت سریع نشان دهنده سرورهای سالم بوده، پس می‌تواند محتوای بیشتری را در تعداد کانکشن‌های ثابت دریافت کند. از آن سو نیز، تعداد قابل توجهی از ارورهای ۵xx یا کانکشن تایم‌اوت‌ها باعث کاهش crawl می‌شوند.”

لپ کلام؟ مطمئن شوید سایت شما فوق العاده سریع لود می‌شود. مطمئنا می‌دانید که این مساله به رنکینگ شما هم کمک می‌کند. اینم بهتون بگم اکثر هاست‌های اشتراکی توی ایران واقعا فایده نداره و کلا سرور اختصاصی با کانفیگ درست خیلی مهم هست. چیزی که توی ایران فعلا به حد خوبی نرسیده که من بگم ازین بابت دغدغه‌ای نخواهد بود.

  • ۳٫ بک لینک‌های بیشتری به سایت خود بگیرید

اگر فکر می‌کردید که بک لینک‌ها دیگر بیش از این جای معجزه ندارند، باید بدونید که آن‌ها به crawl budget شما نیز کمک می‌کنند. به تازگی یه مقاله در مورد ساخت بک لینک رایگان نگارش کردم که داخلش لیست زیادی از وب‌سایت‌هایی با دامین اتوریتی بالا که می‌تونید به رایگان داخلش لینک سازی کنید رو آوردم. حتما این مقاله رو مطالعه کنید.

Matt Cutts در مصاحبه‌ای با وب‌سایت Stone Temple گفته:

“بهترین نوع نگاه به قضیه این است که تعداد صفحاتی که گوگل crawl می‌کند با رنک صفحه شما در تناسب است. پس اگر شما لینک‌های زیادی به صفحه اصلی خود داشته باشید، گوگل مطمئنا در آن خواهد خزید. صفحه اصلی شما نیز ممکن است به دیگر صفحات لینک باشد، و آن صفحات PageRank خواهند گرفت و گوگل در آن‌ها نیز خواهد خزید. هرچه بیشتر به اعماق سایت خود بروید، پیج رنک نیز کاهش خواهد یافت.”

در نتیجه:

بک لینک‌های بیشتر = crawl budget بیشتر

بیش‌ترین بازده را از Fetch As Google داشته باشید

مطمئنا در فصل‌های پیش با “Fetch As Google” آشنا شده‌اید. پس بگذارید به Fetch As Google به عنوان یک ابزار جداگانه نگاهی داشته باشیم.

در ادامه به شما ۳ کار جالب که می‌توانید با ابزار Fetcg as Google انجام دهید را آموزش خواهم داد:

  • محتوای جدید را ایندکس کنید (در چند دقیقه)

Fetch As Google سریع‌ترین راه برای ایندکس شدن صفحات جدید است.

جدیدا صفحه جدیدی منتشر کرده‌اید؟

طبق تصویر URL صفحه رو توی باکس بگذارید و روی Fetch کلیک کنید.

fetch as google باهاش میشه هر صفحه جدیدی که منتشر کردیو سریع درخواست بدی که ایندکس بشه

سپس روی Request indexing کلیک کنید تا با یه دربست Googlebot راه به آن صفحه بفرستید. 🙂 در آخر، Crawl only this URL را انتخاب کنید و روی Go کلیک کنید…

با این کار گوگل صفحه جدید شما را در عرض چند دقیقه ایندکس خواهد کرد.

  • از Fetch As Google برای ایندکس دوباره محتوای آپدیت شده استفاده کنید

آپدیت کردن مطالب قدیمی نه تنها محتوای آن‌ها را به‌روز و قابل استفاده نگه می‌دارد، بلکه به افزایش ترافیک ارگانیک نیز کمک می‌کند.

با استفاده از ابزار Fetch As Google می‌توانید محتوای جدید را در اسرع وقت ایندکس کنید. در غیر این صورت، باید منتظر بمانید تا گوگل خودش دوباره در سایت شما crawl کند و محتوای آپدیت شده ایندکس شود.

  • مشکلات را با رندر کردن پیدا کنید

خب. ابزار Fetch As Google دیگر چه کارهایی می‌تواند بکند؟

Fetch And Render به شما نشان می‌دهد که گوگل و کاربران چگونه صفحه شما را می‌بینند.و چون آن‌ها را در کنار هم قرار می‌دهد به آسانی می‌توانید تفاوت‌ها را بیابید.

در مورد نمونه زیر می‌بینیم که مشکلی وجود دارد و نمایش‌ها تفاوت دارند.

render difference webmastertools با این ابزار میشه تفاوت چیزی که ربات گوگل میبینه با صفحه ای که یوزر میبینه رو بررسی کرد

ظاهرا Googlebot – ربات گوگل نمی‌تواند بعضی از تصاویر صفحه را لود کند. با اسکرول و مشاهده انتهای گزارش، می‌بینیم که تصاویر به طور موقت غیر قابل دسترس هستند (Temporarily unreachable).

temporarily unreachable images

جهت اطمینان دوباره Fetch And Render را انجام دادیم اما گوگل همچنان نمی‌تواند به تصاویر دسترسی پیدا کند. این بار سراغ خزنده موبایل گوگل رفتیم تا ببینیم در حالت نمایش تلفن هوشمند نیز مشکل دارد یا خیر. برای این کار Mobile: Smartphone را انتخاب کنید.

desktop to smartphone

همان طور که می‌بینید در حالت موبایل مشکلی با تصاویر نداریم.

mobile crawl

از بهینه بودن سایت خود برای موبایل اطمینان حاصل کنید

احتمالا شما هم خبر دارید که تعداد کاربرانی که با موبایل خود جستجوی گوگل انجام می‌دهند از کاربران دسکتاپ خیلی بیشتر است و این فاصله روزانه در حال افزایش است. و ایندکس Mobile-First گوگل نشان دهنده اهمیت بالای نسخه موبایل سایت شما برای گوگل است.

لپ کلام این که محتوا و تجربه کاربری سایت شما باید ۱۰۰% برای موبایل بهینه باشد.

اما از کجا بفهمیم که از نظر گوگل سایت شما برای موبایل بهینه است؟

خب، گوگل سرچ کنسول – وبمستر تولز گزارشی عالی با نام “Mobile Usability” دارد که اگر کاربران موبایل سایت شما مشکلی در استفاده از سایت داشته باشند به شما اطلاع می‌دهد.

برای نمونه تصویر زیر را مشاهده فرمایید:

Mobile Usability در سرچ کنسول و وبمستر تولز نشون میده که سایت در نسخه موبایل چه ایرادهایی داره

همانطور که می‌بینید، این گزارش به ما مشکلاتی درباره استفاده با موبایل نمایش داده است:

“محتوای عریض‌تر از صفحه”، “نزدیکی زیاد المان‌های قابل کلیک” و “کوچک بودن فونت برای خواندن محتوا”

کافیست روی یکی از اشکالات کلیک کنید تا گوگل سرچ کنسول این موارد را به شما نمایش دهد:

  • صفحاتی که ایراد مورد نظر رو دارد
  • نحوه رفع آن

Mobile Usability details

وقتی روی لینک کلیک کنید، یک صفحه باز میشه که راهکار برطرف کردن مشکل رو گوگل به شما میگه.

Mobile Usability details گوگل در این بخش به شما میگه چه جوری مشکل نمایش در موبایل رو حل کنید

گزینه اول رو که می‌زنید به صورت زنده سایت رو در حالت موبایل نشان می‌ده و سرویس موبایل تست گوگل باز میشه و دقیقا مشکل اون صفحه مورد نظر رو میده به همراه رفع آن.

این سرویس رو به صورت جداگونه هم می‌توانید ازش استفاده کنید و تمام صفحات سایت خود را مورد بررسی قرار دهید. سرویس موبایل تست گوگل رو می‌توانید از لینک زیر بهش برسید:

https://search.google.com/test/mobile-friendly

مقایسه وضعیت CTR دسکتاپ و موبایل سایت

نسخه جدید گوگل سرچ کنسول به شما این امکان را می‌دهد که به آسانی CTR دسکتاپ و موبایل خود را مقایسه کنید.

به این شکل:

Performance report را اجرا، و سپس برای ایجاد فیلتری جدید روی New+ کلیک کنید. پس از آن Device را انتخاب کنید.

performance report برای بررسی ctr در نسخه موبایل و دسکتاپ

روی تب مقایسه (compare) کلیک کرده، Desktop vs Mobile را انتخاب کنید و روی Apply کلیک کنید. با این کار لیستی از کوئری‌ها دریافت خواهید کرد که آمار جداگانه‌ای برای موبایل و دسکتاپ به شما نمایش می‌دهند.

performance report device filter

البته این را در نظر داشته باشید که وجود تفاوت‌هایی در CTR موبایل و دسکتاپ عادی است. اما اگر تفاوت چشمگیری مشاهده کردید، احتمالا به این دلیل است که تگ‌های توضیحات و عنوان شما مناسب جستجو کنندگان موبایل نیستند.

ctr check خیلی راحت میتونید با گزارش عملکرد سرچ کنسول CTR رو بررسی کنید

بالاخره بعد از گذشت سه ماهو خورده ای به پایان این آموزش رسیدیم.

حالا نوبت شماست 🙂

نظرات خودتون رو به اشتراک بگذارید.

کدام استراتژی از آموزش را می‌خواهید به کار بگیرید؟

به دنبال افزایش CTR خواهید رفت؟

یا لینک دهی داخلی سایت خودتون رو بهبود میدین؟

آپدیت‌های مقاله

اضافه کردن گزارش سرعت یا Speed در گوگل سرچ کنسول

گوگل در Google I/O اعلام کرد در حال آزمایش و تست، گزارش سرعت جدید Search Console است. این گزارش جدید به شما یک دید کلی از پارامترهای وب‎سایت می‎دهد. به طوری‌که می‎توانید روی مسائل خاصی تمرکز و نمونه‎های خاصی از این مسائل را مشاهده کنید.

داشتن این اطلاعات در Google Search Console به مدیران سئو و وبمستران این امکان را می‎دهد که بدون نیاز به ابزارهای دیگر برای تست سرعت سایت، تمام این اطلاعات را در کنار هم دریافت کنند. به علاوه با استفاده از این ابزار روند بهبود و یا مشکلات ایجاد شده در طول زمان قابل مشاهده و بررسی است.

نسخه نهایی این گزارش فعال نیست، اما نسخه beta این گزارش در دسترس تمام کسانی است که از Google Search Console استفاده می‎کنند. فقط کافی است شما از طریق این لینک فرم گوگل را پر کنید تا گوگل نسخه بتا را زودتر از موعد برای شما فعال نماید.

در این گزارش می‌توانید به صورت جداگانه صفحاتی را که از نظر سرعت کند، متوسط و سریع هستند مشاهده کنید. شما می‎توانید با کلیک‎ کردن روی هر یک از کادرهای رنگی، جزئیات هر قسمت را بررسی کنند.

 

[ps2id id=’CHAPTER-6′ target=”/]

راهنمای استفاده از بخش‌های جدید جستجوی جدید گوگل

به درخواست خیلی از دوستان قصد دارم این آموزش رو کمی به روز رسانی کنم و بخش‌های جدید گوگل سرچ کنسول رو کمی شرح بدم.

۱- بررسی اجمالی – Overview یا داشبورد گوگل سرچ کنسول

وقتی وارد وبمستر تولز می‌شید، در نگاه اول وارد شما با داشبورد یا همان بخش Overview رو مواجه می‌شید. این بخش یک دید و آمار کلی از عملکرد سایت شما می‌ده که می‌تونید بخش‌های مهم کنسول جستجوی گوگل رو مرور کنید و با کلیک روی هر کدام به بخش مجزای آن برای بررسی جزئی‌تر خواهید رسید. (من فکر می‌کنم گوگل هم همانند ابزار آنالیتیکس خود، امکان استفاده از داشبوردهای اختصاصی و ساخت داشبورهای شخصی سازی شده رو بزاره. من به تازگی یک مقاله‌ای در مورد بهترین داشبوردهای کاربردی گوگل آنالیتیکس نوشتم که می‌تونید اون رو مطالعه کنید. این مقاله به درد تمام مارکترها، سئوکاران و مدیران وبسایت‌ها می‌خوره).

بخش Overview شامل چندین گزارش می‌شه که به بررسی اونها می‌پردازم:

داشبورد گوگل سرچ کنسول یا همان بخش Overview

گزارش performance یا عملکرد: در این گزارش شما عملکرد سایتتون در موتور جستجوی گوگل می‌بینید. در این گزارش تعداد کلیک‌ها و میزان نمایش سایت شما در سرچ گوگل رو می‌تونید ملاحظه کنید.

گزارش Coverage: این گزارش که در بخش Index گوگل سرچ کنسول قرار داره، به شما آمار ایندکس شدن صفحات سایت شما رو می‌ده. همچنین اگر در ایندکس شدن خطاهایی باشد، آنها را به شما اطلاع می‌دهد. این گزارش خیلی مهم هست و شما به راحتی از خطاهای سایت خود با خبر می‌شید و همچنین گوگل نیز توقع داره که اونارو خیلی زود برطرفش کنید. در بخش‌های بالاتر همین مقاله، برای این بخش یک سری توضیحاتی دادم.

گزارش Enhancements: این بخش که گوگل هر روز آپدیتش می‌کنه و گزارش‌های زیادی رو بهش اضافه می‌کنه، یکی از بخش‌های پیشرفته هست که به شما در مورد عملکرد سایتتون در خصوص Mobile usability, Logs, Products, Sitelink Searchbox و Speed را می‌دهد.

بخش enhancements سرچ کنسول جدید

۲- بخش Performance: بررسی عملکرد سایت در نتایج جستجوی گوگل

گزارش “Performance” در گوگل سرچ کنسول، عملکرد کلی جستجوی سایت شما در نتایج گوگل را به شما نمایش می‌دهد. این گزارش نه تنها تعداد کلیک­‌هایی که منجر به ورود به سایت‌تان شده است را به شما نشان می‌­دهد، بلکه شما امکان اطلاع از CTR و همچنین موقعیت قرارگیری آن کلمه کلیدی در سرچ گوگل را خواهید داشت.

بخش عملکرد سایت در کنسول جدید گوگل

در این گزارش شما می‌توانید آماری از کلیک‌های (Click) انجام شده روی صفحات سایتتون، تعداد نمایش سایت شما به کاربران (Impressioms)، میانگین نرخ کلیک نسبت به رتبه (CTR) و میانگین جایگاه کلمات خود (Position) را بررسی کنید. این گزارش به صورت پیش فرض دیتای ۳ ماه گذشته رو نشون میده. ولی شما از قسمت Date می‌تونید این بازه زمانی رو تغییر دهید و ۱۶ ماه گذشته سایت خودتون رو مورد تحلیل قرار دهید. فیلترهای این قسمت رو بنده در فصل دوم این مقاله توضیح دادم خدمتتون و اگه سوالی هنوز دارید، خوشحال می‌شم در قسمت نظرات پاسخ گو باشم.

فیلترهای باحال برای بخش عملکرد سایت یا Performance

قشنگی این بخش به فیلترهایی که می‌تونید براش بزارید هست. با استفاده از فیلترهای موجود داده‌های خود را بر اساس کلمات کلیدی مختلف، صفحات، دستگاه‌ها و… طبقه‌بندی کنید و از جزئیات بیشتری با خبر شوید. برای اینکار کافی است روی گزینه + NEW کلیک کنید و یکی از فیلترهای زیر را انتخاب نمایید:

Query: کلمات کلیدی که کاربران با آن وارد سایت شما شدند.

Page: صفحاتی که گوگل توی نتایجش به کاربراتون نشون میده و اونا روش کلیک می‌کنند یا حتی کلیک نمی‌کنند. 🙂

Country: کاربراتون رو بر اساس کشور جدا می‌کنه.

Device: کاربران خود را بر اساس نوع دستگاه فیلتر کنید. مثلا چند نفر با کامپیوتر، تبلت و موبایل اومدند. عملکرد اونایی که با موبایل وارد سایتتون می‌شن چه جوریه؟ توی موبایل با چه کلماتی بیشتر وارد می‌شن؟ و ازین دست تحلیل‌ها

Search Appearance: بررسی حضور در نتایج خاص گوگل که شامل ریچ اسنیپت‌های مختلف می‌شه.

۳- بخش Coverage: عملکرد ایندکس صفحات سایت شما

در این بخش گوگل آماری رو از ایندکس شدن صفحات شما و خطاهایی که در ایندکس شدن صفحات وجود داره رو میگه.

بخش ایندکس سرچ کنسول جدید که میگه چه صفحاتی ایندکس شدن و چه صفحاتی با مشکل ایندکس شدن مواجه شدند.

این گزارش شامل ۴ بخش میشه که هر کدام حالات مختلف رو نشون میده:

وضعیت Error: صفحاتی که با ارور برای ایندکس شدن مواجه هستند

ارورهایی که در بخش ایندکس سرچ کنسول نمایش میده

در صفحه ارور در واقع شما با مواردی رو به رو میشید که باعث شده برخی از صفحات شما به درستی توسط ربات‌های گوگل ایندکس نشن و با ارور مواجه شدند. برخی از این ارورها رو من در زیر بررسی می‌کنم:

ارور Submitted URL has crawl issue: وقتی شما درخواست ایندکس شدن صفحه‌ای رو به گوگل اعلام می‌کنید و گوگل نمی‌تونه این درخواست رو انجام بده، این ارور به وجود میاد. باید وضعیت صفحاتی که داخل این ارور مشخص شده است رو در بخش URL Inspection بررسی کنید.

ارور Submitted URL marked noindex: این ارور میگه شما صفحاتی دارید که توی سایت مپ وجود داره و داریم به گوگل میگیم که این صفحه رو هم ایندکس کن، ولی وقتی گوگل وارد اون صفحه میشه، میبینه ما از تگ Noindex استفاده کردیم! حالا چه اشتباهی ازین تگ استفاده کرده باشیم، چه با آگاهی. باید تکلیف گوگل رو مشخص کنیم.

ارور Redirect error: خطاهای مربوط به ریدایرکت صفحات

ارور (Server error (5xx: ارورهای ۵۰۰ همگی مربوط به سرور سایت می‌شود. مثلا وقتی سرور قطع بشه این ارورها رخ میده و گوگل میگه من دیگه از سرور سایت شما رسپانسی دریافت نمی‌کنم.

ارور Submitted URL blocked by robots.txt: این ارور میگه شما صفحه‌ای رو که در سایت مپ مشخص کردید رو گفتید به گوگل که بیاد ایندکسش کنه، اما خودتون توی فایل robots.txt مشخص کردین که این صفحه برای ربات گوگل بلاک بشه!

وضعیت Valid whith warnings: صفحاتی که ایندکس شده ولی وارنینگ میده.

صفحاتی که ایندکس شده ولی یک سری اخطار هم شاید داشته باشه

تو این وضعیت گوگل داره میگه که من این صفحات رو ایندکس کردم و ازین بابت خیالت راحت باشه ولی یک سری اخطار وجود داره که باید بررسیش کنیم. اگر اروری در این قسمت داشتید، حتما فایل robots.txt خودتون رو مورد بررسی قرار بدید.

وضعیت Valid: تمام صفحاتی که به درستی ایندکس شدند.

تمام صفحاتی که به درستی ایندکس شدند

این وضعیت تمام صفحاتی که به درستی ایندکس شده‌اند رو نشون میده. این وضعیت معمولا سه حالت داره:

حالت Submitted and indexed: صفحاتی رو که خودمون به گوگل معرفی کردیم و گوگل هم لطف کرده اونارو ایندکس کرده.

حالت Indexed, not submitted in sitemap: این صفحات رو خود گوگل زحمت کشیده و به صورت خود جوش ایندکس کرده. یعنی ما این صفحات رو توی سایت مپ خودمون ثبت نکردیم.

حالت Indexed; consider marking as canonical: این صفحات ایندکس شدند ولی با محتوای تکراری! در این حالت ما باید با تگ rel=canonical این صفحات رو به گوگل معرفی کنیم که به مشکل نخوریم.

وضعیت Excluded: صفحاتی که گوگل بهش دسترسی نداره!

صفحاتی که گوگل به درخواست ما بهشون دسترسی نداره

صفحاتی که گوگل به آنها دسترسی ندارد رو در این قسمت می‌تونید ببینید. این صفحات رو قطعا خودمون به گوگل دستور دادیم که نبینه! از طریق یکی از روش‌های زیر:

Alternate page with proper canonical tag: اگر در صفحاتتون از تگ rel = canonical استفاده کرده باشید، گوگل این صفحات رو تکراری میدونه و دیگه ایندکس نمی‌کنه.

Page with redirect: صفحاتی رو که ریدایرکت کردیم به صفحات دیگر.

Duplicate, submitted URL not selected as canonical: برخی از صفحاتی که به تشخیص گوگل محتوای تکراری دارند و گوگل این صفحات رو canonical در نظر می‌گیره و ایندکسشون نمی‌کنه.

Excluded by ‘noindex’ tag: صفحاتی رو که خودمون با تگ noindex مشخص کردیم که گوگل اینارو ایندکس نکن.

Discovered – currently not indexed: این صفحات توسط گوگل پیدا شده ولی بخاطر تغییرات زیادی که روی این صفحات داشته‌اید، گوگل خزش کردن این صفحات رو در زمان دیگری انجام می‌ده.

Crawl anomaly: این اتفاق بخاطر ارورهای ۵xx و ۴xx رخ میده.

Crawled – currently not indexed: صفحاتی که توسط ربات گوگل کراول شده ولی به دلایل نا مشخصی ایندکسش نکرده و گوگل اعلام کرده دوباره ایندکسشون می‌کنه.

Blocked by robots.txt: صفحاتی رو که ما خودمون توی فایل robots.txt به گوگل گفتیم که ایندکس نکن.

۴- بخش Sitemap: نقشه سایت شما

با ساخت سایت مپ شما به گوگل ساختار کلی سایتتون رو اعلام می‌کنید. این بخش رو به صورت کاملا مفصل بالاتر توضیح دادم و فکر می‌کنم نیازی نباشه از اهمیت این بخش دوباره توضیح بدم.

۵- بخش Mobile Usability: بررسی صفحات سایتتون در موبایل

یکی از بهترین و مهمترین گزارش‌های گوگل Mobile Usability هست که گوگل بهتون می‌گه چه صفحاتی در موبایل به درستی نمایش داده نمی‌شود.

بخش mobile usability که در واقع نمایش صفحات شما در موبایل رو بررسی میکنه

گزارش Mobile Usability دو حالت داره. یا Valid هست که در واقع این صفحات مشکلی ندارند. یا برخی صفحات با Error مواجه شدند.

Text too small to read: این مشکل وقتی به وجود میاد که اون صفحه مورد نظر، فونت ریزی داره و کاربرا مجبور هستند که صفحه رو زوم کنند.

Clickable elements too close together: وقتی فاصله بین عناصر صفحه شما خیلی نزدیک هم باشه، گوگل این خطار رو نشون میده. در واقع کاربرا نمی‌تونن به راحتی روی منوها، لینک‌ها و دکمه کلیک کنند.

Content wider than screen: وقتی بعضی از عناصر سایت شما از کادر بیرون بزنه، گوگل این خطارو نشون میده.

Viewport not set: کادری از مرورگر که سایتا در آن نمایش داده می‌شوند. معمولا برای رفع این مشکل شما از متاتگ viewport در head استفاده کنید، کفایت می‌کنه.

<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1">

۶- بخش URL Inspection: صفحه مورد نظر خودت رو ارزیابی کن

یک ابزار بسیار کاربردی که در سرچ کنسول جدید قرار گرفته، URL Inspection هست. با این ابزار شما به راحتی می‌توانید لینک مورد نظر خودتون رو بدید و وضعیت ایندکس بودن اون لینک و خیلی موارد دیگه که بهتون توضیح میدم رو متوجه بشید.

بخش url inspection که به شما همه چیز در مورد لینک مورد نظرتون میده

برای تحلیل لینک خود شما کافیه بر روی URL Inspection که در منوی سمت چپ قرار داره کلیک کنید و یا به یک باره روی باکس سرچ بالای صفحه کلیک کنید و لینک خود را در آنجا وارد کنید. وقتی لینک مورد نظرتون رو وارد کردید، می‌توانید وضعیت ایندکس بود صفحه، وضعیت نمایش صفحه در موبایل رو ملاحظه کنید و اگر صفحه شما مشکلی داشته باشد آن را برطرف کنید.

بررسی وضعیت ایندکس بودن یک صفحه با url inspection

در تصویر بالا سه باکس وجود داره که باکس اول Presence on Google و باکس دوم Index Coverage و باکس سوم Enhancement نام دارد. به بررسی هر کدوم از این باکسا می‌پردازیم.

  • باکس اول Presence on Google: در این باکس شما متوجه میشید لینکی که وارد کردید در نتایج گوگل نمایش داده میشه یا نه.

اگر مثل تصویر بالا URL is on Google نوشته شده باشد، یعنی وضعیت لینک شما کاملا نرمال هست و گوگل این لینک رو توی نتایجش نشون میده.

اگر URL is on Google, but has issue نوشته شده باشد یعنی لینک شما در نتایج سرچ گوگل وجود دارد، ولی مشکلاتی هم وجود دارد که این مشکلات را می‌توانید در باکس سوم Enhancement ببینید و آن را بر طرف کنید.

اگر URL is not on Google نوشته باشد، یعنی لینک شما اصلا در نتایج گوگل نیست و مشکل جدی است و باید حتما آن را از بخش Index coverage بررسی و برطرف نمایید.

  • باکس دوم Index Coverage: در این بخش اطلاعات جزئی‌تر در مورد ایندکس صفحه در اختیارتان قرار می‌دهد.

جزئیات ایندکس بود صفحه

در تصویر بالا قسمت Sitemap مشخص میشه که لینک مورد نظر در چه سایت مپی ثبت شده است.

قسمت Referring Page به شما میگه که گوگل از چه لینکی، صفحه شما رو پیدا کرده.

قسمت Last crawl آخرین تایمی که گوگل به صفحه شما سر زده رو میگه.

قسمت Crawl allowed در واقع میگه که ربات گوگل دسترسی داره به صفحه شما یا نه؟.

قسمت Page fetch اگر خطا داده باشه یعنی گوگل نتونسته اطلاعات صفحه مورد نظر رو از سرور دریافت کنه.

قسمت Indexing allowed به شما میگه که گوگل مجاز به ایندکس صفحه هست یا نه و اگر مجاز نباشه، خطاشو میگه.

قسمت User-declared canonical به شما میگه که صفحه شما از نظر کابران آیا تکراری هست؟ اگر اینطور باشد یعنی صفحه شما یا با صفحه‌ی دیگری در سایت خودتان یا سایت دیگری یکسان هست و کپی محسوب می‌شود و شما باید حتما این موضوع رو پیگیری کنید و از طریق تگ <link rel=”canonical”> به گوگل معرفی کنید.

  • باکس سوم Enhancements: در این باکس به شما میگه که صفحه مورد نظرتون از نظر نمایش در موبایل به چه صورت هست. یا اگر از AMP استفاده می‌کنید اطلاعات دقیق و جزئی رو به شما نمایش می‌دهد و می‌توانید ایرادات احتمالی که AMP دارد را برطرف کنید.

Test Live URL: مشاهده زنده آخرین تغییرات روی صفحه

اگر لینک شما مشکلی داشته باشد و شما اون مشکل رو حل کرده باشید، با زدن دکمه Test live url شما می‌توانید گوگل را در همان لحظه مجبور کنید تا صفحه شما را به صورت لایو مورد بررسی قرار بده و اگه تغییراتی که شما دادید، مشکلات رو حل کرده باشد، به شما نمایش می‌دهد. مثلا شما در بالا با پیغام URL not on Google مواجه شدید و پس بررسی متوجه شدید که مشکل از تگ Noindex در صفحه‌تون بوده. در همین لحظه شما میرید این تگ رو اصلاح می‌کنید و حالا وقتشه که بر روی دکمه Test live url بزنید تا گوگل مجددا صفحه شمارو بررسی کند و اگر مشکل رفع شده باشد، با پیغام URL on Google مواجه میشد و مشکل حل خواهد شد.

درخواست ایندکس مجدد Fetch Google در وبمستر قدیمی و یا Request indexing در کنسول جدید گوگل

شما با استفاده گزینه Request indexing می‌توانید به گوگل بگویید که صفحه مورد نظر شما را مجددا ایندکس نماید و این درخواست را صادر کنید. در واقع این قسمت همان Fetch Google وبسمتر هست که در کنسول جدید با این گزینه اینکار انجام می‌شود. (این بخش به درخواست یکی از کاربران که در قسمت نظرات از من خواسته بود بخش‌های جدید کنسول جدید گوگل رو توضیح بدم، نوشته شده و فکر می‌کنم واقعا این مقاله دیگه کامل‌ کامل شده).

________________

دیدن این نوشته‌ها نیز به شما پیشنهاد می‌شود:

4/5 (4 نظر)
99 دیدگاه در رابطه با “چطور از google webmaster tools همانند یک وبسمتر حرفه‌ای استفاده کنیم؟
  1. Mehraban
    می 18, 2018 - 10:38 ب.ظ

    با سلام
    ممنون از روان بودن آموزشتون خیلی جالب و جذاب بود.

      1. naser
        می 19, 2018 - 8:43 ق.ظ

        درود؛
        خواهش می‌کنم. هنوز چند فصل دیگه مونده که باید بنویسیم. اونا خیلی مهم‌تر هستند.

    1. امیرمحمد
      ژوئن 9, 2018 - 11:45 ق.ظ

      بسیار عالی و زیبا . با تشکر

      1. مهرداد
        ژوئن 21, 2018 - 11:51 ق.ظ

        عالی بود بی صبرانه منتظر ادامه هستیم

        1. فاطمه
          جولای 29, 2018 - 11:33 ق.ظ

          ممنونم از شما بسیار جامع و کامل بود همینطور به سادگی با مثال عملی توضیح دادید

          1. محمدحسین غلامی
            آگوست 5, 2018 - 11:50 ب.ظ

            سلام خسته مباشید.
            من دیروز سایتمو به گوگل معرفی کردم.اما صفحاتم درست حسابی ایندکس نشد …
            صفحه اصلیم ایندکس نشد.
            ویه تعداد صفحه ایندکسی شده ..اما داخل Index Status و همه ربات تست کننده ی صفحه ایندکسی شده تو گوگل.
            Total indexed 0
            نشون میده
            ممنون میشم توی این مورد منو کمک کنید.
            اسم سایتم اینه :sabasab

              1. naser
                آگوست 6, 2018 - 5:18 ب.ظ

                درود؛
                شما این عبارت رو توی گوگل سرچ کنید، تمام مواردی که ایندکس شده از سایتتون رو نمایش می‌ده.

                site:sabasab.ir

            1. amlak
              آگوست 7, 2018 - 10:13 ق.ظ

              درود بر شما
              آموزشتان بسیار جالب و با ارزش بود بخصوص برای من که در این کار مبتدی هستم منتظر ادامه فصل هستم.
              سوالی داشتم از شما استاد عزیز
              چند روز قبل سایت من توسط دو فرد با نام وip های ۱۹۳٫۲۰۱٫۲۲۴٫۲۰۰ valentinacorbin و ۱۸۵٫۴۴٫۷۷٫۲۳۴ esperanzalu هک شد.بعد از آپدیت دو باره سایت, متوجه شدم هنگام سرچ در گوگل site:androidirany.com چهل صفحه من با لینکهایی با زبان ژاپنی وجود داره که الان دو صفحه شده که این لینکها به ۴۰۴ منتهی میشه البته اینو بگم که فایل ۴۰۴ را هم هکرها در انتهایش کد اضافه کرده بودند نه تنها فایل ۴۰۴ بلکه در جداول دیتا بیس نیز چندین فایل اضافه شده بود.
              متاسفانه الان من با افت رتبه کشوری و جهانی و ارورهای زیادی در گوگل کنسول مواجه هستم میخواستم بدونم این ارورها به تدریج کم خواهد شد و یا کار اساسی باید انجام دهم.
              با سپاس فراوان

                1. naser
                  آگوست 7, 2018 - 10:20 ق.ظ

                  درود؛
                  خواهش می‌کنم و خوشحالم که مورد پسند بوده.

                  در مورد این هک شدن باید بگم دقیقا می‌دونم چه ویروسی هست و کاملا باهاش یکسال پیش مواجه شده بودم.
                  چندتا کار اساسی انجام دهید:
                  – تمام فایل‌های اصلی وردپرس رو مجددا بریزید روی سرور.
                  – سایت مپ رو مجدد ایجاد کنید.
                  – یک سری فایل‌های بک‌دور داخل هاستتون احتمالا هست که باید تست نفوذ انجام بشه و چک کنید و اونارو هم پاک کنید. (اینا مهم هستند که پیدا بشن و سریعا حذف بشه).
                  – افزونه‌هایی که دارید رو بررسی کنید و اونایی که مورد استفاده نیست رو حذف کنید. تمام افزونه‌ها هم آپدیت باشند.

                  متاسفانه کمی زمان می‌بره که گوگل مجددا شمارو توی اون سرچ‌هایی که بالا بودید بالا بیاره. چون گوگل خیلی براش مهمه از نظر فنی سایت و سرور مشکلی نداشته باشه.
                  توی وب‌مستر یا همون سرچ کنسول اگه پیامی اومده بررسی کنید و اعلام کنید که مشکل سایت حل شده.

                  موفق باشید.

              1. amlak
                آگوست 7, 2018 - 11:24 ق.ظ

                با سلام
                ممنون از پاسخ سریع تون
                تمام دستوراتی که فرمودید را انجام داده ام.
                یه سوالی هم داشتم
                من وقتی در Fetch as Google موقع هک شدن نگاه کردم نمایش صفحه عوض شده بود یعنی صفحه سایت هکر ها بود که من سایتمو که با www بود حذف کردم و دوباره با بدون www ثبت کردم و صفحه درست شد آیا با این کار اشتباهی کردم و آیا دوباره باید سایت قبلی رو هم اضافه کنم یا نه. ضمنا من اکثر فایلهای هکرها رو هم برداشته ام اگه بدرتون بخوره میتونم براتون ارسال کنم.
                موفق و پیروز باشید.

                  1. naser
                    آگوست 7, 2018 - 12:39 ب.ظ

                    یک سری از صفحاتتون با www ایندکس شده و الان وقتی بدون www رو ثبت کردید، ازین به بعد روی این ایندکس میشه.
                    توی وبمستر مشخص کنید کدوم اصلی هست و مشکلی پیش نمیاد.

                1. حسین
                  آگوست 10, 2018 - 12:17 ق.ظ

                  چطوری میتونید اینقدر خوب و روان توضیح بدید اینو آموزش بدید ….خیلی ممنون واقعا

                    1. naser
                      آگوست 10, 2018 - 4:15 ق.ظ

                      درود؛
                      ممنون بابت لطفتون

                      در مورد اینکه چرا آموزش اینقدر مورد لطف دوستان قرار گرفته باید بگم هدف از تولید محتوا در سایتا متفاوت هست. یکی برای کسب درآمد می‌نویسه. یکی برای بازاریابی محتوایی می‌نویسه. یکی هم مثل من فقط و فقط انتقال تجربه چندسالش هست و فقط دوست دارم راه درست رو نشون بدم و خواننده رو با تکنیک‌های محتلف معطلل نکنمو به بی‌راهه نکشونم.

                      امیدوارم فرصت بشه این راهو ادامه بدم

                      موفق باشید

                  1. محمد حسيني
                    آگوست 11, 2018 - 4:04 ق.ظ

                    سلام
                    وقت بخیر دوست عزیز
                    بیش از ١٠ ساله که با دنیای اینترنت سر و کار دارم معمولا هر مشکلی که برام پیش میاد با یه سرچ ساده حل میشه
                    میخواستم اینو بگم تو این مدت تا الان آموزشی به مفهومی و جامعی این آموزش ندیدم
                    چه خوبه هنوز هستند همچین اساتیدی که به فکر ارتقاء سطح علمی هستن
                    اکثر سایتا معمولا یه مقاله یا آموزش از جایی میبینن کپی پیست میکنن ولی این یکی واقعا فرق داشت
                    خدا حفظت کنه
                    خسته نباشی

                      1. naser
                        آگوست 13, 2018 - 5:51 ب.ظ

                        درود؛
                        خیلی ممنون.
                        و امیدوارم وقت آزاد داشته باشم برای اشتراک دانشی که بدست آوردم.

                        موفق باشید دوست عزیز

                    1. قطعات تویوتا
                      آگوست 12, 2018 - 3:09 ب.ظ

                      عالی بود

                      1. amlak
                        آگوست 14, 2018 - 10:01 ق.ظ

                        با سلام
                        توی وب مستر وقتی میخوام مشخص کنم که بدون www نمایش داده بشه این پیام رو میده.
                        Part of the process of setting a preferred domain is to verify that you own http://www.androidirany.com/. Please verify http://www.androidirany.com/.
                        ضمنا وقتی با www تو گوگل سرچ میکنم بازم لینکهای نامفهوم هنوز از بین نرفته لطفا راهنمایی کنید چطور میتونم این مشکلو رفع کنم.
                        ممنون از لطفتان

                          1. naser
                            آگوست 14, 2018 - 5:16 ب.ظ

                            درود؛
                            برای رفع این مشکل سرچ کردم یک جواب دادن که باید یکی ازین دامنه‌هارو حذف کنید از وبمستر تولز و بعدش مجدد اضافه و وریفای کنید و بعدش preferred domain رو انتخاب کنید.

                            در مورد اون مشکل هم با شخصی که تست نفوذ انجام میده و می‌تونه سرور رو چک کنه ارتباط برقرار کنید که کل فایلاتون رو بررسی کنه و اگر بک‌دور داخلش باشه حذفش کنه.

                            من خودم خیلی زمان ندارم بتونم براتون چک کنم.

                        1. samira
                          آگوست 14, 2018 - 2:15 ب.ظ

                          سلام بهترین مطلب در مورد گوگل کنسول همینه…
                          اگر فرصت کردین آموزش دیتا هایلات رو هم بذارین

                          1. amlak
                            آگوست 14, 2018 - 7:54 ب.ظ

                            با سلام
                            مرسی از لطفتان

                            1. شبنم
                              آگوست 20, 2018 - 11:54 ب.ظ

                              با سلام و خسته نباشید و بسیار ممنون از مطالب مفیدتون بنده دو تا سوال دارم؛
                              اول اینکه برای بهتر دیده شدن سایت در گوگل وبمستر بخش دوم که با www یا بدون اون هستش، نمایش داده نمیشه و می نویسه Ristricted to root level domains only اینو چه جوری حل کنم؟
                              دومم اینکه کلیه قسمتهایی که برای بهتردیده شدن سایت تو گوگل وبمستر هستند، متاسفانه بدون فیلترشکن کار نمی کنن. با فیلترشکنم که میرم قسمت انتخاب کشور که گوگل می پرسه ، ایران رو که انتخاب می کنم، ایمیل میاد ، کشور رو عوضش کن.
                              میشه راهنمایی کنید چیکار کنم؟ کشور دیگه انتخاب کنم برای اینکه گوگل بیشتر به کدوم کشور نمایش بده‌، موردی نداره؟

                                1. naser
                                  آگوست 21, 2018 - 8:57 ق.ظ

                                  درود؛
                                  خیلی ممنون لطف دارید.
                                  ۱- شما توی قوانین htaccess برای ریدایرکت چیزی نزدید؟ مثلا ریدایرکت ۳۰۱؟ اینو بزنید ببینید بازم مشکلی پیش میاد؟
                                  ۲- متاسفانه اخیرا یک سری موارد رو گوگل برای ایرانیان مسدود کرده و کاریش نمی‌شه کرد فعلا.

                              1. آزاد
                                سپتامبر 3, 2018 - 11:05 ب.ظ

                                سلام ممنون از آموزش خوبتون
                                سوالی داشتم
                                من با ۴ حالت سایت رو در گوگل کنسول ثبت کردم: با www – بدون www – با http – با https
                                کد ریدایرکت از www به بدون www و ریدایرکت از http به https هم زدم
                                نحوه نمایش رو هم بدون www انتخاب کردم
                                الآن دو تا مشکل دارم:
                                اول اینکه با www نمایش داده میشه
                                دوم اینکه در گوگل کنسول با کدوم یک از ۴ حالت که معرفی کردم باید کار کنم، هر کدوم از این ۴ حالت متفاوت از بقیه است. در یکی ارورهای زیادی ثبت شده و یکی کمتر و یکی بدون ارور، ارورهای کدوم رو باید برطرف کنم. یا سایت مپ رو در کدوم حالت ثبت کنم

                                  1. naser
                                    سپتامبر 5, 2018 - 10:33 ق.ظ

                                    درود؛
                                    شما قوانین هاست یا سرور رو برای این مورد بررسی کنید و ببینید درست کدهای ریدایرکت و… زده شده یا نه.

                                    مورد دوم اینکه وقتی شما مشخص میکنی برای گوگل سرچ کنسول که فلان حالت رو در نظر بگیر، اون مرجع رو همون حالتی که شما در نظر گرفتی میدونه و شما فقط همون رو مورد بررسی قرار بده. سایت مپ رو هم روی همون حالتی که مشخص کردید ثبت کنید.

                                1. bankpezeshkan
                                  سپتامبر 4, 2018 - 10:52 ب.ظ

                                  سلام و عرض ادب
                                  بسیار عالی هست.
                                  منتظر فصل های بعدی هستیم. 🙂

                                  1. فهیمه
                                    سپتامبر 8, 2018 - 11:04 ب.ظ

                                    سلام عالییییی بود ممنون از مطالب مفیدتون منتظر ادامه فصل ها هستم
                                    موفق باشید

                                    1. نکات کوچک
                                      سپتامبر 9, 2018 - 4:34 ب.ظ

                                      سلام عالی بود ممنون از مطلب مفیدتون.

                                      1. مجيد
                                        سپتامبر 13, 2018 - 5:31 ب.ظ

                                        سلام ممنون از این همه وقت و انرژی که گذاشتید. پر از نکات فنی و بدرد بخور

                                        1. حسن
                                          سپتامبر 15, 2018 - 7:23 ب.ظ

                                          خیلی ممنونم از این مقاله فوق العاده مفیدتون
                                          البته هنوز کامل نخوندمش و تقریبا نصفشو خوندم و این قدری که خودنمو فهمیدم چک کنم تا بقیه شو بخونم واقعا عالی بود خیلی ممنونم

                                          1. قالیشویی
                                            سپتامبر 22, 2018 - 12:30 ب.ظ

                                            ممنون از شما دوست عزیز خیلی جامع بود! عالی

                                            1. f
                                              اکتبر 13, 2018 - 9:42 ب.ظ

                                              سلام ۲ تا سوال داشتم
                                              سوال اول: در یک مقاله بین ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ کلمه چه تعداد لینک داخلی و خارجی مناسب هست؟
                                              و سوال دوم اینکه از کجا میشه فهمید که یک سایت(سایت رقیب) از کجا بک لینک گرفته؟

                                                1. naser
                                                  اکتبر 14, 2018 - 10:21 ق.ظ

                                                  درود؛
                                                  ۱- معمولا لینک داخلی رو میگن هر ۱۰۰۰ کلمه، یک لینک داخلی حداقل باید داشته باشه. ولی نظر شخصی من اینه شما لینک داخلی مرتبط در هر مطلب حداقل ۳-۴ تا داشته باشید تاثیر خوبی داره و سعی کنید یوزر رو ترغیب کنید که مطالب مختلف سایتتون رو مطالعه کنه.

                                                  ۲- سرویس‌های زیادی هست. یکیش مثلا سرویس الکسا، یا سرویس Ahref – بنده با این دو سرویس کار کردم.

                                              1. f
                                                اکتبر 13, 2018 - 9:44 ب.ظ

                                                در بخش ارور های ۴۰۴ سرچ کنسول، ارورهای feed به چه علت رخ میده؟ و چطور باید برطرفشون کرد؟

                                                1. مهتاب
                                                  نوامبر 5, 2018 - 2:30 ب.ظ

                                                  عالی بود ممنون از آموزشتون
                                                  فقط یه سوال در قسمت HTML Improvements هیچ اطلاعاتی نشون داده نمیشه باید چیکار کنم؟

                                                  1. سهیل
                                                    نوامبر 5, 2018 - 5:32 ب.ظ

                                                    خیلی عالی بود.
                                                    کارتون درسته. مرسیییییی

                                                    1. فرهاد
                                                      نوامبر 11, 2018 - 11:02 ق.ظ

                                                      سلام و عرض ادب خدمت شما دوست گرامی
                                                      از مطالب بسیار مفید شما کلی استفاده کردم و ممنون که تا پاسی از شب وقت میزارید و اینگونه شسته و رفته مطالب قابل درک و مفیدی رو برای همه آماده میکنید
                                                      بسیااااااار عالی و ممنون

                                                      1. سهیلا
                                                        نوامبر 28, 2018 - 5:21 ب.ظ

                                                        سلام . خیلی عااالی.. من مبتدی هستم..کلی گشتم تا یه مطلب متفاوت و راهنمای خوب واسه این موضوع پیدا کنم. تا حالا برا مطلبی پیام تشکر نذاشتم اما اینجا واقعا حیف بود، خیلی زحمت کشیدین، خسته نباشید.

                                                        1. مریم مهرابی
                                                          نوامبر 30, 2018 - 7:38 ب.ظ

                                                          با سلام، من صفحاتم در سایت مپ ایندکس شده ولی سابمیت نشده. مشکل از کجاست؟

                                                          1. محمد یوسفی
                                                            دسامبر 2, 2018 - 1:13 ب.ظ

                                                            درود. ممنون از مطلب جامع و کامل شما. منتظر ادامه آموزش هاتون هستیم

                                                            1. دسامبر 5, 2018 - 4:09 ب.ظ

                                                              سلام وقتتون بخیر
                                                              اول میخاستم تشکر کنم به خاطر آموزش مرحله به مرحله خیلی جامع و کاملتون.خدا خیرتون بده..
                                                              و دیگه اینکه یه سوالی داشتم، من نمیتونم وارد گوگل انالیتیک بشم، با کلیک روی اون وارد صفحه ای با ارور ۴۰۳ میشم…
                                                              داشتم تمام مراحلی که گفتید رو میرفتم اما به ابنجا که رسیدم موندم چکار کنم. میشه راهنمایی بفرمایین.
                                                              متشکرم

                                                                1. naser
                                                                  دسامبر 5, 2018 - 4:41 ب.ظ

                                                                  درود؛
                                                                  خواهش می‌کنم، از وی‌پی‌ان استفاده می‌کنید؟ چون نباید مشکلی داشته باشه.
                                                                  با یک مرورگر دیگه هم تست کنید.

                                                              1. دسامبر 6, 2018 - 11:43 ق.ظ

                                                                سلام
                                                                خیلی ممنون.من با فیلتربروکن.. وارد شدم:)
                                                                و تا مرحله ۴ رو کامل رفتم. اما قسمت landing page من کاملا خالی هیت و هیچ صفحه ای رو نشون نمیده…علتش چیه؟

                                                                1. دسامبر 6, 2018 - 12:28 ب.ظ

                                                                  سلام
                                                                  خیلی ممنون.من با فیلتربروکن.. وارد شدم:)
                                                                  و تا مرحله ۴ رو کامل رفتم. اما قسمت landing page من کاملا خالی هیت و هیچ صفحه ای رو نشون نمیده…علتش چیه؟
                                                                  و دیگه اینکه علت حذف صفحات رو نوشته Duplicate without user-selected canonical درحالیکه که صفحاتم دارای محتوای تکراری نیست، بلکه طراحی دو صفحه یکی هست. حالا من این رو به گوگل چطور بفهمونم که محتوا کاملا فرق داره؟؟!!
                                                                  ممنونم

                                                                  1. مسافر
                                                                    دسامبر 9, 2018 - 8:44 ق.ظ

                                                                    سلام کسی هست جواب بده؟!! مهمه آخه …..

                                                                    1. zahra kamran
                                                                      دسامبر 13, 2018 - 10:52 ب.ظ

                                                                      سلام آقای یزدی وقتتون بخیر
                                                                      اول خیلی ممنونم از توضیحات جامعتون بعد از حضورتون یک سوال داشتم من در بخشی که گفتیم ارور های schema را میتونیم ببینیم رفتم و دیدم که چندتا ارور دارم برای رفع این خطاها چه کاری باید انجام بدیم؟ مثلا یکی از دسته بندی های من این پیغام رو میده..
                                                                      http://s9.picofile.com/file/8345655742/download.png
                                                                      ممنون میشم راهنمایی کنید

                                                                      1. محمد یوسفی
                                                                        ژانویه 5, 2019 - 1:09 ب.ظ

                                                                        سلام دوست عزیز. اول از پست بسیار کاربردی شما تشکر می کنم. چند تا سوال داشتم.
                                                                        تو گوگل سرچ کنسول مسیر Coverage>>Excluded همانطور که اعلام کردید اگر مشکلاتی وجود داره باید برطرف بشه. من توی این قسمت تایپ Duplicate without User-Selected canonical یک تعداد پیام دارم که بررسی کردم خیلی از صفحاتش معمولی بود که گوگل به عنوان پست تکراری در نظر بگیره مثل قسمت هایی که به آدرس بار ۲فحه اضافه می شده و یا توی یک تگ دوباره اون پست وجود داره و … این ها را شناسایی کرد و درست. اما یک سری از صفحات دیگهکه به عنوان پست اصلی هستند را چرا اینجا آورده و من باید چی کار کنم؟ در ضمن به هیچ عنوان پست های سایت کپی برداری از جایی نیستند. ممنون میشم راهنمایی کنید برای حل این مشکل باید چی کار کنم

                                                                          1. naser
                                                                            ژانویه 5, 2019 - 3:25 ب.ظ

                                                                            درود؛
                                                                            فکر می‌کنم توی کدنویسی قالبتون یک ایرادی هست که به این صورت دابلیکیت ثبت میشه توی گوگل.

                                                                        1. سارا
                                                                          فوریه 9, 2019 - 9:20 ب.ظ

                                                                          سلام مطالبتون واقعا عالی بود، من میخوام سئو رو بصورت حرفه ای یاد بگیرم، میتونید به من مرجع خوبی معرفی کنید؟

                                                                          1. حافظ بهاری
                                                                            مارس 11, 2019 - 10:03 ق.ظ

                                                                            سلام
                                                                            آموزش بسیار جامع و کاملی بود ممنون
                                                                            تا حالا تو هیچ سایتی این نکات ریز و بررسی نکرده بودند

                                                                            1. ehsan
                                                                              آوریل 15, 2019 - 9:30 ب.ظ

                                                                              خیلی خوب بود ممنون از شما
                                                                              بی صبرانه منتظر ادامه هستیم…

                                                                              1. سعید
                                                                                می 16, 2019 - 11:46 ق.ظ

                                                                                سلام ممنون از مطلب خیلی خوب و کاملا جامع شما
                                                                                اگه لطف کنید مطالبی رو که در گوگل سرچ کنسول قدیم غیر قابل دسترسی هستند مانند بخش های مختلف crawl و fetch as google رو در نسخه جدید هم نحوه دسترسی و جاهاشون رو بیان کنید عالییی میشه باتشکر از زحمات شما

                                                                                  1. ناصر یزدی
                                                                                    می 17, 2019 - 12:57 ق.ظ

                                                                                    درود؛
                                                                                    مقاله رو آپدیت کردم و یک فصل جدید به اسم «راهنمای بخش‌های جدید گوگل سرچ کنسول جدید» اضافه کردم.
                                                                                    تمام موارد جدید رو شامل میشه و می‌تونید استفاده کنید.

                                                                                    امیدوارم مورد استفاده‌تون قرار بگیره

                                                                                1. مجید
                                                                                  می 28, 2019 - 10:31 ق.ظ

                                                                                  درود بیکران بر آقای یزدی با این توضیحات خوب و کاملشون
                                                                                  آقای یزدی من jو قسمت coverage سرچ کنسولم تو قسمت valid whit warrning ، ارور Indexed, though blocked by robots.txt به من میده بعد وقتی وارد test robots.txt blocking میشم با پیغام زیر رویرو میشم:
                                                                                  ۱٫ User-agent: *
                                                                                  ۲٫ Disallow: /
                                                                                  محبت کنید بفرمایید اینو من باید چکارش کنم ؟
                                                                                  راستی این برای صفحه درباره‌ی ما سایتم هستش.

                                                                                  1. مجید
                                                                                    می 29, 2019 - 8:05 ق.ظ

                                                                                    آقا ممنون
                                                                                    فقط وقتی اونو پاکش کردم و روی دکمه submit زدم یه پنجره باز شده ه ۳تا مطلب داشت:
                                                                                    ۱- Download updated code
                                                                                    Download the updated robots.txt from the editor.

                                                                                    ۲- Check uploaded version
                                                                                    Upload the updated robots.txt to your domain’s root, then check that your uploaded robots.txt is the version you want Google to use.

                                                                                    ۳- Ask Google to update
                                                                                    Submit a request to let Google know your robots.txt file has been updated.
                                                                                    زحمت می کشید اینه هم یه توضیح بدی؟

                                                                                      1. ناصر یزدی
                                                                                        می 31, 2019 - 4:06 ق.ظ

                                                                                        اینجا میگه از طریق سه مرحله فرآیند تغییر فایل روبات رو می‌تونید انجام بدید

                                                                                        ۱- دانلود آخرین نسخه آپلود شده و نمایشش در ادیتور

                                                                                        ۲- بررسی فایل و مطمئن شدن از تغییراتی که مد نظرتون بوده

                                                                                        ۳- اگه تغییرات اوکی بود، بر روی دکمه سابمیت بزنید تا گوگل آخرین نسخه رو بروزرسانی کنه

                                                                                    1. سینا
                                                                                      ژوئن 8, 2019 - 9:35 ق.ظ

                                                                                      جناب یزدی عزیز
                                                                                      سایتتون بسیار ساده ولی فوق العاده کاربردی هست. هر یادداشت شما شبیه یک مجله تخصصی هست. بی نهایت ازتون ممنونم.

                                                                                      1. سعید
                                                                                        ژوئن 8, 2019 - 12:24 ب.ظ

                                                                                        سلام با تشکر از مطلب مفید و کامل تون
                                                                                        fetch as google در نسخه جدید در کجا قرار داره؟

                                                                                          1. ناصر یزدی
                                                                                            ژوئن 8, 2019 - 2:44 ب.ظ

                                                                                            درود؛
                                                                                            در فصل آخر همین مقاله، آخرین پاراگراف این مورد رو توضیح دادم.

                                                                                            نحوه فچ کردن در کنسول جدید: در بخش URL Inspection، لینک مورد نظرتون رو کلیک می‌کنید و سپس بر روی گزینه Request indexing کلیک کنید.

                                                                                        1. مجید
                                                                                          ژوئن 26, 2019 - 9:07 ق.ظ

                                                                                          با سلام و وقت بخیر
                                                                                          بنده یه ارور تو سرچ کنسولم داشتم با عنوان Submitted URL marked ‘noindex’ که مربوط به صفحه زیر میباشد:
                                                                                          https://payoco.ir/my-account/
                                                                                          محبت میکنید بفرمایید باید برای رفع این ارور باید چکار کنم؟
                                                                                          با تشکر فراوان

                                                                                            1. ناصر یزدی
                                                                                              ژوئن 30, 2019 - 9:10 ق.ظ

                                                                                              درود؛
                                                                                              شما توی این صفحه از تگ زیر استفاده کردید که من تو کدهاتون دیدم.

                                                                                              meta name=’robots’ content=’noindex,follow

                                                                                              می‌تونید حذفش کنید.

                                                                                          1. مجید
                                                                                            جولای 15, 2019 - 8:43 ق.ظ

                                                                                            درود بر شما
                                                                                            محبت کردید

                                                                                            1. c
                                                                                              جولای 18, 2019 - 6:58 ب.ظ

                                                                                              سلام
                                                                                              در search console بالا سمت چپ که نام اصلی سایت می آید ، وقتی مثلث منو را باز می کنم علاوه بر نام سایت، نام چند نوشته از سایت که مربوط به مطالب سایت است مانند مشخصات جاده چالوس و .. که مربوط به مطالب سایت است را نیز می آورد. شاید خودم به اشتباه آنها را وارد کردم نمی دانم. اما الان چطور می توانم آنها را حذف کنم ؟
                                                                                              با تشکر

                                                                                              1. c
                                                                                                جولای 21, 2019 - 11:16 ق.ظ

                                                                                                عکس به ایمیلتان ارسال شد

                                                                                                1. c
                                                                                                  جولای 22, 2019 - 3:16 ب.ظ

                                                                                                  پیرو مطالب بالا، باید عرض کنم که خود google به ایمیلم پیامی داد که نامهای ثبت شده معمول نیست و خواست که از طریق لینکی که ارسال کرده بود وضعیت صفحات به اشتباه ثبت شده را مشخص کنم . و از بخش مربوطه صفحات نادست را حذف کردم و اصلاح شد.

                                                                                                  جناب یزدی از اینکه اینقدر سلیس و روان اطلاعات خود را با محتوی خوب در اختیار دیگران قرار می دهید متشکرم. امیدوارم آموزشهای بیشتر از شما داشته باشیم و همیشه موفق باشید.

                                                                                                  1. c
                                                                                                    جولای 23, 2019 - 11:34 ب.ظ

                                                                                                    سلام
                                                                                                    در بعضی متن ها که خیلی هاشون در جستجوهای اول گوگل نیز هستند، برچسب ها یا کلمات کلیدی در انتهای آنها وجود ندارد (به عبارت بهتر دیده نمی شود) در حالیکه گوگل آنها را با عبارت جستجو به راحتی پیدا می کند
                                                                                                    در آنها این کلمات کلیدی چگونه نهفته است ؟
                                                                                                    با تشکر

                                                                                                      1. ناصر یزدی
                                                                                                        جولای 27, 2019 - 3:53 ب.ظ

                                                                                                        درود؛
                                                                                                        توی کد مخفیش کردن یا با منو کشویی اگه یوزر بزنه ظاهر می‌شه. در هر صورت گوگل می‌بینه.
                                                                                                        مورد بعدی اینکه گوگل دیگه خیلی به برچسب اهمیت نمی‌ده.

                                                                                                    1. c
                                                                                                      جولای 30, 2019 - 6:47 ب.ظ

                                                                                                      متشکرم
                                                                                                      منظورتون اینه که کلمات کلیدی از اهمیت دوچندانی برخوردارند درسته؟

                                                                                                        1. پریا
                                                                                                          آگوست 6, 2019 - 4:24 ب.ظ

                                                                                                          سلام
                                                                                                          حیفم اومد که نظر نذارم و ازتون تشکر کنم
                                                                                                          عالی بود ممنونم
                                                                                                          منتظر مقاله های دیگه تون هستم

                                                                                                          1. معماران کارینا
                                                                                                            آگوست 7, 2019 - 2:51 ب.ظ

                                                                                                            خواهش می کنم دوست عزیز

                                                                                                            1. c
                                                                                                              آگوست 12, 2019 - 5:40 ب.ظ

                                                                                                              سلام
                                                                                                              من طبق پیش فرض تنها ۵ کلمه کلیدی برای هر نوشته می توانم وارد کنم . آیا راهی وجود دارد که بدون برنامه نویسی امکان وارد کردن این تعداد افزایش یابد؟
                                                                                                              با تشکر

                                                                                                              1. c
                                                                                                                آگوست 15, 2019 - 11:26 ق.ظ

                                                                                                                از اینکه تجربیاتتون و در اختیار دیگران قرار می دهید متشکرم.

                                                                                                                مطالب بعضی از سایتها در روی مرور گر حالت عکس دارند یا اگر بخوام بهتر بگم امکان کپی ندارد و به نوعی قفل است.

                                                                                                                چطور این کار را انجام می دهند ؟
                                                                                                                به چه منظور این کار را انجام می دهند و برای سایتشان چه تاثیری دارد؟

                                                                                                                  1. ناصر یزدی
                                                                                                                    آگوست 16, 2019 - 2:27 ب.ظ

                                                                                                                    درود؛
                                                                                                                    خواهش می‌کنم.
                                                                                                                    یه افزونه هست توی وردپرس که این کار رو انجام میده و نمی‌زاره کپی کنید.

                                                                                                                1. c
                                                                                                                  سپتامبر 3, 2019 - 7:41 ب.ظ

                                                                                                                  با سلام
                                                                                                                  وقتی در سایت الکسا، اطلاعات برخی سایتها را مشاهده می کنیم در برخی از آنها مثلا عددی حدود ۳۰۰ سایت یا بیشتر به آنها لینک داده اند رتبه بندی با این لینکها در کل به چه صورت است؟
                                                                                                                  آیا می توان مشاهده کرد که چه سایتهایی به آنها لینک داده اند؟ (در مورد هر سایتی چگونه می توان دید که با چه آدرسی به آنها لینک داده اند)؟

                                                                                                                  با تشکر

                                                                                                                  1. احمد
                                                                                                                    اکتبر 15, 2019 - 3:15 ب.ظ

                                                                                                                    با سلام : ضمن تشکر از مطالب خوب و کاربردیتون :
                                                                                                                    در نتایج کنسول برای یک کلمه Position هشت نمایش داده میشود.اما وقتی با همین کلمه سرچ مکنم ، در این موقعیت اثری از سایت ما نیست .چه دلیلی میتواند داشته باشد . با تشکر

                                                                                                                      1. ناصر یزدی
                                                                                                                        اکتبر 15, 2019 - 7:41 ب.ظ

                                                                                                                        درود؛
                                                                                                                        خواهش می‌کنم.
                                                                                                                        سه حالت می‌تونه دخیل باشه:

                                                                                                                        ۱- تایمی که برای کنسول انتخاب شده رو بررسی کنید.
                                                                                                                        ۲- چیزی که من تجربه کردم اینه کنسول معمولا میانگین رو در نظر می‌گیره و اگه دقت کرده باشید بعضی از پوزیشن‌هارو حتی با اعشار نشون میده و این یعنی پوزیشن توی زمان‌های مختلف تلرانس داره.
                                                                                                                        ۳- احتمال میدم روی یک رنج آی‌پی نتایج رو نشون میده. مثلا با وی‌پی‌ان تست کنید و بدون وی‌پی‌ان نتایج مختلف هست. یا حتی رنج آی‌پی‌های داخل ایران

                                                                                                                    1. c
                                                                                                                      اکتبر 29, 2019 - 6:16 ب.ظ

                                                                                                                      سلام
                                                                                                                      وقتی می خواهم آدرس URL صفحه جدیدی را به صورت دستی وارد کنم پیغام

                                                                                                                      URL not in property
                                                                                                                      Inspect a URL in the currently selected property or switch properties
                                                                                                                      را می دهد . طی چند روز گذشته و در مورد دو صفحه امتحان کردم و پاسخ یکسان بود

                                                                                                                      مشکل کجاست و پیشنهاد شما چیست؟
                                                                                                                      متشکرم

                                                                                                                      1. حجت کاویان
                                                                                                                        نوامبر 10, 2019 - 1:36 ق.ظ

                                                                                                                        با سلام من این خطا رو در سرچ کنسول فقط در بخش Legacy tools and reports دارم مشکل از کجاست ؟ آیا این خطا برای تحریم های گوگلِ !!! چون دامنه ی من هم ir هستش، و اینکه این مشکل رو چطور میشه حل کرد ؟
                                                                                                                        ممنون از سایت خوبتون.

                                                                                                                        Legacy reports and tools are not available for domain properties

                                                                                                                        1. Ali
                                                                                                                          فوریه 23, 2020 - 6:49 ب.ظ

                                                                                                                          سلام
                                                                                                                          وقتتون بخیر
                                                                                                                          در قسمت “URL Inspection” سرچ کنسول ارور زیر برای URLهای سایتم نمایش داده میشه.
                                                                                                                          URL is on Google, but has issues
                                                                                                                          It can appear in Google Search results (if not subject to a manual action or removal request). However, some issues prevent it from being eligible for all enhancements. Learn more
                                                                                                                          و اخیرا هم سایتم افت کرده. و هرچه تلاش میکنم به جایگاه قبلی برگرده، پیشرفت خیلی کمی داشته.
                                                                                                                          لطفا راهنمایی بفرمایید چطور این ارور رو برطرف کنیم.
                                                                                                                          با تشکر از مطالب خوبتون

                                                                                                                          1. c
                                                                                                                            مارس 15, 2020 - 10:08 ب.ظ

                                                                                                                            سلام
                                                                                                                            در google search consol , در قسمت لینکها از tab های سمت چپ صفحه
                                                                                                                            وقتی روی لینک کلیک می کنیم سپس در صفحه اصلی، در Top linking sites در صفحه اصلی،
                                                                                                                            نام یک سایت می آید که در مورد سایت من عدد ۶۱۲ در مقابل آن است
                                                                                                                            سوال :
                                                                                                                            Top linking sites و عدد ۶۱۲ چه مفهومی دارد؟
                                                                                                                            و من به این سایت مراجعه کردم اما کامنتی که در مورد مطالب سایتم باشد در آن ندیدم
                                                                                                                            ممنون میشم اگر توضیح دهید

                                                                                                                            1. می 3, 2020 - 6:14 ب.ظ

                                                                                                                              دمت گرم جدا
                                                                                                                              خیلی کارت درسته

                                                                                                                              1. مهدی
                                                                                                                                می 5, 2020 - 2:07 ب.ظ

                                                                                                                                سلام
                                                                                                                                ممنون بابت محتوای خوبتون.
                                                                                                                                اینطور که متوجه شدم تغییر زیاد داشته تو نسخه جدیدش که بعضیا حذف شدن و یا جاشون تغییر کرده.
                                                                                                                                HTML Improvements رو میخواستم بدونم تو نسخه جدید هم داریم؟

                                                                                                                                1. مجید
                                                                                                                                  ژوئن 8, 2020 - 8:49 ق.ظ

                                                                                                                                  درود بر جناب یزدی
                                                                                                                                  یک صفحه جدید رو چگونه باید به سایت مپ اضافه کنیم که گوگل پیغام زیر رو نده:
                                                                                                                                  Indexed, not submitted in sitemap

                                                                                                                                  1. مجید
                                                                                                                                    ژوئن 8, 2020 - 8:56 ق.ظ

                                                                                                                                    درود مجدد بر جناب یزدی
                                                                                                                                    توی سرچ کنسولم روی یک کلمه، روی یک صفحه به صورت میانگین روزانه ۴۰-۵۰ ایمپرشن با پوزیشن ۴۰ داشتم. از ۲۰روز پیش ایمپرشن این کلمه روی همین صفحه صفر شده؟
                                                                                                                                    محبت میکنید بفرمایید علت چیه؟

                                                                                                                                    1. ali
                                                                                                                                      جولای 13, 2021 - 5:36 ب.ظ

                                                                                                                                      سلام وقت بخیر این که سرچ کنسول هیچ کدوم از گزارش های سایت رو نشان نده و فقط بزنه در حال پردازش مشکل چی هست؟

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.